Eva-Marie Schelin: "Jag kämpar vidare mot Radiotjänst"

Det har varit i lugnt i luren sedan Eva-Marie Schelin anmälde Radiotjänst för telefonterror. Men hon är inte imponerad över det svar som bolaget lämnat till Justitieombudsmannen.

Mariefred2016-11-26 07:34

Radiotjänst känner inte igen sig i den beskrivning som Mariefredsbon Eva-Marie Schelin har lämnat till Justitieombudsmannen, JO, om telefonsamtal som hon upplevt som en terror.

Tidningen skrev om Eva-Marie Schelins anmälan i slutet av september. Hon berättade då att hon gjort sig av med hushållets tv för två år sedan, eftersom hennes make på grund av sjukdom inte längre kunde titta på den och hon själv inte kände något behov av att ha apparaten kvar. Tv-innehavet sades upp – då började Radiotjänst ringa för att förhöra sig om det verkligen inte fanns någon tv i hushållet. Enligt Eva-Marie Schelin ringde kontrollanterna så ofta som tre gånger i veckan, ibland flera gånger samma dag. I perioder som hon kallar "semester från Radiotjänst" har de bara ringt var tredje vecka.

Radiotjänst har nyligen lämnat sin syn på saken till JO. Bolaget skriver att det inte misstror sin före detta kund, men säger samtidigt att kontakterna inte kan ha varit så intensiva som hon anmält. Bolaget ställer sig också frågande till Eva-Marie Schelins uppgifter om när hon sa upp innehavet, enligt Radiotjänst ska det ha skett bara ett drygt år före anmälan till JO. Vidare beskrivs Radiotjänsts rutiner för avgiftskontrollen, som bolaget har statens uppdrag att utföra.

– Det har varit väldigt lugnt i telefonen efter min anmälan. Det känns lite konstigt. De säger ju att de inte för några register men nu har de slutat ringa, konstaterar Eva-Marie Schelin.

JO har ställt flera frågor till Radiotjänst; somliga har lämnats obesvarade i redogörelsen. Det gäller exempelvis JO:s undran om det är någon skillnad i kontrollens frekvens för de hushåll som tidigare har betalat avgiften jämfört med de som aldrig har gjort det, och hur bolaget försäkrar sig om att avgiftskontrollen genomförs med respekt för uppsökta personers integritet.

– Jag kämpar vidare mot Radiotjänst, säger Eva-Marie Schelin som börjat fundera på hur hon ska formulera det yttrande hon förmodar att hon kommer att ges tillfälle att lämna till JO, som ett svar på Radiotjänsts uppgifter.

Av Radiotjänsts svar framgår dock att en förändring är på gång. "Vi kommer inom en snar framtid att spara våra kontakter med enskilda på ett annat sätt än vad vi gör i dag", skriver bolagets chefsjurist. Det ska leda till bättre kontroll över kontaktförsöken, så att personer och hushåll besväras mindre frekvent.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!