Fångar på anstalten i Mariefred klagar på telefonavlyssning

Det görs skillnad på folk och folk innanför Bondängens murar.
Det menar två "yngre och mindre erfarna fångar", som får sina telefonsamtal till myndigheter avlyssnade.
För att få klargjort vad som gäller, har de JO-anmält Kriminalvården.

Justiteombudsmannen (JO) utreder två anmälningar från Mariefredsanstalten, som gäller avlyssning av intagnas telefonsamtal till andra myndigheter. Arkivbild.

Justiteombudsmannen (JO) utreder två anmälningar från Mariefredsanstalten, som gäller avlyssning av intagnas telefonsamtal till andra myndigheter. Arkivbild.

Foto: Jessica Gow, Sörmlands Media

Mariefred2025-01-08 05:23

Nyheten i korthet

  • Två fångar på anstalten i Mariefred har JO-anmält Kriminalvården för att deras telefonsamtal till myndigheter avlyssnas.
  • Fångarna hävdar att avlyssning har blivit norm och att det är integritetskränkande, särskilt då de menar att "mer rutinerade fångar" kan slippa avlyssning.
  • Kriminalvården medger brister i hanteringen men försvarar avlyssningen som ett sätt att säkerställa att samtalet genomförs på "ett lämpligt sätt". JO:s granskning pågår fortfarande.

Den ena ville ringa Polismyndigheten, den andra till Transportstyrelsen – och det utan att övervakas av anstaltens personal. De båda fångarna på Bondängen fick grönt ljus för samtalen men de skulle avlyssnas, var beskedet från kriminalvårdsanstalten i Mariefred.

De två männen hävdar att avlyssning av telefonsamtal till andra myndigheter har blivit norm, trots protester från de intagna i Mariefred. Under våren 2024 vände de sig till Justitieombudsmannen, för att få utrett vad som gäller.

Enligt männen behandlas dessutom intagna olika på anstalten. De "mer rutinerade fångarna" kan, enligt anmälan, slippa avlyssning. "Vi yngre och mindre erfarna fångar utsätts för ingripande åtgärder som avlyssning i vår kontakt med andra myndigheter", skriver de. De anser att det är integritetskränkande att någon ska lyssna när de pratar om exempelvis sina skulder med Kronofogden.

JO:s granskning pågår fortfarande. Myndigheten Kriminalvården har nyligen lämnat sin syn på saken, och i ett yttrande beskrivit rutinen för telefonsamtal på anstalten i Mariefred. Syftet med avlyssningen är, enligt Kriminalvården, att säkerställa att den intagne talar med rätt person och för att samtalet ska genomföras på "ett lämpligt sätt". Att intagna är hotfulla mot myndighetsföreträdare förekommer, framgår av yttrandet.

Det beskrivs vidare att samtal till myndigheter i regel avlyssnas, om det inte bedöms "uppenbart obehövligt". Exempelvis kan samtal med väletablerade och kontrollerade kontakter ske utan avlyssning, skriver myndigheten.

Dock medger Kriminalvården brister i hur Mariefredsanstalten har hanterat de två männens ansökningar om telefonsamtalen. Eftersom de inte har bifallits helt och hållet, så borde besluten ha innehållit en klargörande motivering till varför samtalen skulle avlyssnas.

När männen sedan invände mot anstaltens beslut, så borde det också ha uppfattats som begäran om överprövning som skulle ha överlämnats till Kriminalvårdens huvudkontor.

Männens anmälningar och Kriminalvårdens yttrande hanteras av JO. Något beslut har ännu inte fattats.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!