Revision pekade ut flera brister hos museijärnvägen

Vid sin tillsyn i oktober fann Transportstyrelsen flera brister hos Museijärnvägen Östra Södermanland (ÖSLJ). "Det finns saker som måste förbättras och vi inväntar svar därifrån", säger revisionsledaren Martin Fridleifer.

Per Holmgren, till höger, är ordförande i Östra Södermanlands järnväg.

Per Holmgren, till höger, är ordförande i Östra Södermanlands järnväg.

Foto: Joakim Serrander

Mariefred2023-02-09 11:54

Besöket i Mariefred genomfördes 24–25 oktober. "Det gjordes stickprovskontroller inom vissa områden", står att läsa i protokollet, tillika föreläggandet.

Martin Fridleifer, som utgår från Borlänge, och hans två kolleger listade fem punkter där de krävde analys av bakomliggande orsaker och åtgärder som vidtagits eller ska vidtas för att omhänderta bristen.

Senast den 28 februari ska Östra Södermanlands järnväg, som är en förening och trafikerar Mariefred-Läggesta-Taxinge, ha inkommit med en skriftlig redogörelse.

– Det var nog ganska många år sedan som vi besökte Mariefred, det skedde i varje fall inte under pandemin, säger Martin Fridleifer.

– Vid den här typen av inspektioner är det standard att ett föreläggande skrivs, sen kan antalet punkter förstås variera.

Här är avvikelserna som Transportstyrelsen listat:

ÖSLJ brister i att ha mål för trafiksäkerheten inom verksamheten.

ÖSLJ brister i sin hantering av nödsituationer.

ÖSLJ brister i sin interna revisionsverksamhet.

ÖSLJ brister i sitt arbete med kompetensstyrning.

ÖSLJ brister i sitt arbete med att säkerställa personers lämplighet för att utföra säkerhetskritiska uppgifter.

– Vi har en mall och när svaret från Östra Södermanlands järnväg nått oss får vi göra en bedömning huruvida det är okej eller inte, säger Martin Fridleifer.

Vad händer vid ett icke okej?

– Då vänder vi oss till föreningen för en komplettering, sedan kan ett nytt föreläggande bli aktuellt liksom ytterligare en vända.

I förlängningen skulle Transportstyrelsen kunna återkalla ett tillstånd.

– Men om bristerna rättas till kan de trafikera sträckan som vanligt i sommar, lovar Martin Fridleifer.

Per Holmgren är ordförande i Östra Södermanlands järnväg. Han har inget att invända mot föreläggandet:

– Jag var med under revisionen och vi hade konstruktiva diskussioner.

– Vi arbetar ständigt med att förbättra trafiksäkerheten, fortsätter han.

Ett svar till Transportstyrelsen är på gång.

– Jag har läst innehållet och är nöjd med de svar som vår arbetsgrupp sammanställt. Den har gjort ett bra jobb.

Var det något som förvånade i Transportstyrelsens revision?

– Nej, inga stora överraskningar. Revisionen hjälper oss tvärtom att utveckla verksamheten.

2022 hade museijärnvägen cirka 20 000 besökare.

– Årets säsong startar 18 maj, säger Per Holmgren.

Karta: Östra Södermanlands Järnväg
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!