På buss 642 från Hedlandet finns ett fåtal lediga sittplatser när den, efter stopp i bland annat Läggesta, rullar in på parkeringen vid Marielunds förskola. Där står inte mindre än 49 barn och väntar, för att komma till Gripsholmsskolan och Mariefreds skola.
Barnen som inte får plats att sitta i den första bussen hänvisas till linje 637, som rullar in några minuter senare, men också den blir snart full. 20 barn står fortfarande kvar på parkeringen tills en tredje buss i linjetrafik – nummer 646, ny för veckan – kommer.
– Det här skapar stress och oro hos både barn och föräldrar, säger Ronja Lagerström som tagit initiativ till en namninsamling för att få kommunen att sätta in en särskild skolbuss som går mellan Marielund och Mariefred.
Så var det faktiskt under en period under hösten, berättar Ronja Lagerström. Detta, enligt henne, efter att barn i perioder hade fått stå upp under resan på landsvägen där hastighetsbegränsningen är 70 kilometer per timme.
– Barnen kunde kliva på i lugn och ro. Syskon fick plats på samma buss och föräldrar som skulle till jobbet hann med 8-tåget till Stockholm, berättar hon.
Beskedet från kommunen är att alla Marielundsbarn ska åka till skolan med den ordinarie, och numera förstärkta, linjetrafiken:
– Särskilda skolbussar har vi inte i kommunen, utan det är linjetrafik eller särskild transport med taxi som gäller. Nu när vi har en linje till via Marielund så finns det plats för alla barnen, säger Lennart Nilsson som är kommunens samordnare av den allmänna kollektivtrafiken.
Men upplägget gillas inte av föräldrarna. När tidningen är på plats på onsdagsmorgonen springer barn mellan bussarna – samtidigt som bilar ska parkera och småbarnsföräldrar med barnvagnar ska in genom grinden till förskolan. Paola Davaro berättar att hennes åttaåring "tjatat hål i huvudet" på henne om att få åka buss till skolan med sina kompisar.
– Han vill ha det förtroendet från mig. Det är inte roligt att se att det inte fungerar, och det känner även min son, säger hon.
En konsekvens blir, enligt Malin Knutsson, att många föräldrar i området väljer att köra sina barn till skolan med bil i stället. Och det genererar, i sin tur, mera trafik vid skolorna.
– En skolbuss skulle lösa många problem, säger hon.
Namninsamlingen har i skrivande stund 138 namnunderskrifter. När den lämnas in kommer den, enligt Lennart Nilsson, att följas upp av kommunen, regionen och bussbolaget.