Cyklarna i garaget vid Läggesta har blivit fler under det år som möjligheten att parkera på en låst, torr och upplyst plats har funnits.
– Cykelgaraget kanske var lite före sin tid, men det här är en långsiktig satsning, säger Anders Ekman, stadsmiljöchef i Strängnäs kommun.
Han har under det gångna året fått förklara beslutet att lägga en halv miljon kronor ur kommunens budget för glasbyggnaden som har plats för 50 cyklar och två lådcyklar. Den första månaden var det endast en cyklist som valde att betala de 100 kronorna för en plats i garaget.
– Sedan gick vi från en till två, en hundraprocentig ökning. Men nu när jag var där i fredags så stod det åtta cyklar där, säger Anders Ekman som tror på en större efterfrågan när exempelvis Södra Årby omvandlas till en ny stadsdel och bostadsområdet Lilleby är fullt utbyggt.
Strängnäs kommun hoppas också att cykelgaraget ska vara en fördel, i samtal som förs med Trafikverket om finansieringen av en ny cykelväg mot just Lilleby och Södra skogen.
– Trafikverket är positiva till att vi satsar på stationsområdet. Människor ska ju bo på så kort avstånd från tåget att de absolut kommer att cykla dit. Det kan leda till att vi får hjälp med en regional gång- och cykelväg, precis som Trafikverket en gång satsade pengar på cykelvägar från Läggesta till Åkers styckebruk och Mariefred, säger Anders Ekman.