– Jag var utomhus två meter i från. Det bara small och det hängde bitar och smulor från bordet. Det hade fallerat totalt. Nu är bara stålramen kvar, säger Lotta Nordeen.
Det var förra lördagen som glasbordet sprack och smällen var så hög att grannarna i närheten kom och undrade vad som hade hänt. Lotta Nordeen skar sig på de sylvassa kanterna när hon plockade upp skärvorna och hade hon suttit vid bordet hade det kunnat gå ännu värre.
– Då hade jag fått glas överallt och tänk om det varit ett barn där. Det var sylvassa skärvor. Både små och stora, säger hon.
Bordet köpte Lotta Nordeen i augusti förra året och enligt henne själv har hon följt anvisningarna och inte stött i det någonstans. Hon kontaktade kundservice på Rusta och berättade vad som hänt. Rusta hävdar att det är hon som gjort fel och att hon antagligen stött till bordet och att det är därför det har spruckit.
– Baserat på första informationen vi fått från kunden är det inte ett fabrikationsfel. Hade det varit att bordet haft ett produktionsfel eller fått något fel i leveransen så hade det spruckit tidigare. Produktionsavdelningen har därför kommit fram till att det var ett handhavandefel, säger Cecilia Gärdestad presskontakt på Rusta.
Bordet är enligt butiken ett bord gjort av härdat glas som har en skyddsfunktion som gör att glaset krackelerar om det får en stöt. Då skapas det en spänning i bordet så att det ska spricka i småbitar och inte i stora glasskivor. Men trots det har glaset alltså gått sönder i stora bitar som Lotta Nordeen skar sig på.
– Vad jag kunnat se på bilderna har glaset krackelerat som det ska. Det är små bitar i de stora. Men materialet är ju glas. Går det sönder blir det glassplitter så man får vara varsam när man plockar bort det och sätta på sig handskar och så vidare, säger Cecilia Gärdestad.
Hon berättar också att Rusta fortfarande för en dialog med Lotta Nordeen om ärendet och tittar närmare på hur de kan lösa det.
– Ett bord ska hålla och man ska kunna använda bordet i många säsonger. Men det är jättetråkigt att kunden inte är nöjd med det här bordet, säger Cecilia Nordeen.
Lotta Nordeen upplever däremot inte att Rusta har lyssnat på hennes version.
– Det är inte att bordet gått sönder som gör mig förbannad. Det är att ett så stort företag bara går och skyller på kunden, för jag vet vad jag gjort och inte gjort, så det blir jag förbannad på, säger Lotta Nordeen.