Det händer lite titt som tätt att Gripsholms slott uppmärksammas internationellt på diverse sociala medier-sidor med inriktning på resor och arkitektur. Senast på kontot "Castle & Architecture world" på Facebook, där det fick stor spridning.
Uppmärksamheten som slottet får i sådana sammanhang är både positiv och välkommen, berättar Josefine Lindqvist.
– Under året har även vår egna marknadsföring varit lite extra upptrappad i och med firandet av 500-årsresan. Vi har haft nästan dubbla antalet annonser ute.
Hon berättar att på den internationella fronten sticker uppmärksamheten hos en målgrupp ut särskilt.
– Vi har en klart trogen målgrupp i tyskarna som kommer tillbaka år efter år. Vi försöker också se till att alltid ha tysktalande personal, information på tyska och så vidare.
Vad brukar uppmärksamheten på olika sociala medier betyda för slottet?
– Det betyder jättemycket. Det är så det ser ut idag. Vi försöker orientera mot att man ska ha mer webbkommunikation överlag.
Vad tror du är det som lockar med just Gripsholm extra mycket?
– Hela slottet är verkligen ett fantasislott – ett Disney-slott. När människor tänker sig att de ska besöka ett slott så vill de inte ha den här fyrkanten. De vill ha tinnar och torn och fängelsehålor.
Kommentarerna på de olika inläggen tycks stämma överens med Josefines analys. En amerikan från delstaten Minnesota skriver: "Jag häpnar. Jag var där på besök för mer än 55 år sedan och kände igen det direkt." Andra kallar slottet för "beautiful" och "amazing".
Inuti slottet står en figur som väcker en helt annan sorts reaktioner i sociala medier: lejonet Leo. I hans fall är det dock mer hån än lovord i kommentarsfälten.
"Vad har de gjort med den stackars katten, den är en förolämpning mot lejon!", skriver en person i en tråd om lejonet på plattformen X, tidigare känd som Twitter.
"De nämner inte hur lejonet dog: av en kanonkula i ansiktet", skriver en annan.
– Långt innan vi arbetade utifrån webbsidor och långt innan vi började kommunicera digitalt, så hade lejonet en egen hemsida med ganska många besökare. Den hemsidan knöt väl an till det roliga i att stoppa upp djur överhuvudtaget på ett skojigt sätt, med misslyckade uppstoppningar och lite sånt.
Josefine Lindqvist berättar att visst puffar och lyfter de lejonet i sin kommunikation, men majoriteten av intresset kommer från externa aktörer.
– Det kom mest för några år sedan. Då blev vi rätt förvånade. Han fick vara med på Aftonbladets hemsida. Ungefär som om han var en nyhet, fastän han stått här i 200 år.