Nu är den invigd – Synsams 252:a butik i Sverige, och den ligger på Hammarvägen 2 i Mariefred.
Det bjöds på bubbel och bullängd – lokalen till ära, här låg ju fram tills nyligen Annas hembageri – när butikschef Anders Steiner välkomnade kunderna.
– Jag har drivit butik och varit säljare i olika branscher. Nu har jag jobbat för Synsam i ett halvår för att lära mig, säger han – igenkänd av många för sitt engagemang i IFK Mariefred.
Kund nummer ett blev Mariefredsbon Jonny Wallmarö, 46. Han hade bokat den första tillgängliga tiden hos optikern Lilyan Youssef – efter flera års prokrastinering.
– Jag har dragit på det. Jag borde ha gått tidigare, jag har ju känt av försämrad syn egentligen sedan jag fyllde 40, erkänner han.
En synundersökning senare är det ett faktum att han behöver glasögon.
– Jag ska ha två par, för jag ser tydligen dåligt både på nära och långt håll, säger han och provar ett par tjocka, svarta bågar.
En legitimerad optiker kommer att finnas på plats i butiken två till tre dagar per vecka, berättar Anders Steiner. Vissa kunder kommer också att erbjudas digital undersökning, assisterad av butikspersonalen.
Är det lika tillförlitligt?
– Ja. Men det finns vissa kriterier, äldre människor eller de som har ögonsjukdomar ska alltid träffa en optiker fysiskt. Men för "enklare" kunder kan den moderna tekniken användas, säger Anders Steiner.
I Mariefredsbutiken kommer kunderna möta även Ida Belander, 20 år och från Åkers styckebruk, och Ludvig Håkansson, 21-årig Mariefredsbo. De är anställda som kundrådgivare och säljare. Ludvig Håkansson har arbetat i systerbutiken i Södertälje i tre år, medan Ida Belander är helt ny i branschen.
– Jag har redan fått lära mig massor och är så taggad på det här, säger hon och visar de pyttesmå skruvarna i butikens verkstad.
– Bågarna kommer för sig och glasen för sig. Här monterar och anpassar vi glasögonen som kunderna beställt, berättar hon.
Under torsdagens invigning var flera av Synsams Sverigetoppar på plats i Mariefred, bland dem kreativa chefen Marina Kereklidou som avslöjar de hetaste trenderna för våren 2024 för tidningens läsare:
– Den rektangulära, lite futuristiska formen. Det guldiga och blingiga är också stort i år. Och de tjockare bågarna med 70-talskänsla.
Klassikerna då, är man "rätt" i dem?
– Jag skulle säga att man är konservativ i dem. Jag tycker att man ska försöka hitta sin egen stil i stället.
Strengnäs Tidning var på plats under invigningen på torsdagsmorgonen – läs vår liverapportering nedan!