I början av året stod det klart vilka konstnärer som skulle få äran att vara med och skapa det staket som ska stå vid Gripsholms värdshus.
Med mindre än en månad kvar till invigningen den 6 juni fick såväl verkstaden som värdshuset besök av brittiska journalister från BBC:s supersuccé The Travel Show.
– De hörde av sig till mig för någon vecka sen och sa att de hade hört talas om vårt projekt som de tyckte var fantastiskt, och ville gärna göra ett inslag om det, säger Fredrik Åström som driver Gripsholms värdshus.
Programmet räknas som det mest populära reseprogrammet på tv som varje vecka når en publik på över 70 miljoner tittare.
– Det blir ett åtta till tio minuter långt inslag i programmet som kommer att sändas i början av juni.
Vad gjorde att de drogs till projektet?
– De tyckte att det var ett oerhört imponerande sätt att belysa historien och att vi gjort det så pedagogiskt. De hade aldrig tidigare sett något liknande konstnärsprojekt i världen, säger Fredrik Åström och fortsätter:
– Jag tror också att det är kombinationen av att det är ett lite knasigt projekt som samtidigt är med och visar upp historien.
Han berättar också att projektets koppling till kungahuset var något som lockade britterna.
– De gillar ju det här kungliga. Det märktes väl inte minst under kröningen av Charles den tredje.
Så vitt Fredrik Åström vet är det första gången som BBC gör ett inslag i Mariefred. Men det är inte bara britterna som kommer att uppmärksamma staketet. Även svenska skolan i Australien har hört av sig och frågat om det varit möjligt att få en digital visning av konstprojektet.
– Jag har varit övertygad ända sen det här projektet drog igång att det skulle bli en ny anledning att besöka Mariefred och hjälpa till att sätta oss på kartan. Att det nu håller på och färdigställs är otroligt kul att se, och att vi har fått sådant fantastiskt gehör av Mariefredsborna.
Johanna Nyberg är projektledare för 500-årsresan på kommunen. Hon tycker att det är jättekul att BBC valt att uppmärksamma projektet.
– De som drivit projektet har varit jättebra på att marknadsföra det, så jag är inte förvånad att det nått ut ända till BBC. Det finns ett starkt intresse för historia i Mariefred och det är ett besöksmål som har en tung historisk betydelse.