– Vi fick ganska mycket tid över. Vi har givetvis också permitterat. Samtidigt bestämde vi oss för att nu bygger vi om, säger Ewa Rantzén som driver Hedlandets Varuhus tillsammans med maken Anders Blohm och döttrarna Emelie och My Rantzén.
De gamla heltäckningsmattorna åkte ut och betonggolvet frilades. Varuhuset fick en inredning som bättre knyter an till byggnadens historia som kastrullfabrik. Väggarna målades vita och numera används gamla byggställningar som klädställningar och hyllor.
Varuhuset säljer bland annat dam-, herr- och barnkläder. I det stora utbudet finns även bland annat heminredning, förbrukningsvaror, porslin och kosmetik. Enligt Ewa Rantzén går verksamheten bra för närvarande.
– Jag tycker att det går bra. Man får hela tiden avväga inköpen efter hur mycket kunder man har. Det kan vi ju styra eftersom vi inte har reguljärköp.
Varuhuset kan hålla lägre priser eftersom det köper in partier av överskottsartiklar som annars skulle ha kasserats trots att det är väl fungerande produkter. En köpare kan till exempel ha backat ur en affär eftersom varorna inte har exakt rätt färgnyans. Det händer att Hedlandets Varuhus genom sina inköp räddar ekonomiskt utsatta producenter som fått problem när stora beställare reklamerat deras varor. Ewa berättar att företaget jobbar mycket med Indien.
– Där kan man köpa restproduktion på ett garn och göra en matta av det. Eller man kan köpa restproduktion av tyger och så syr vi upp kuddar av det. Det är sånt som ofta gör att leverantörerna kan överleva eftersom de annars inte hade fått något betalt.
Förutom att Hedlandets Varuhus på så sätt bidrar till social hållbarhet finns det även miljömässiga vinster med dess verksamhet. När varuhuset tar hand om överblivna varor behöver dessa inte produceras igen.
– Återbrukstänket ligger i tiden. Det öppnar ju fler och fler. Åhléns öppnar en outlet. H&M har öppnat Arken som också är en outlet, säger Ewa.
Hon tycker att varuhuset ligger bra på Hedlandet.
– Vi trivs jättebra i det här området. Vi ligger inte mitt i centrum, men det har kanske varit till fördel när man har en pandemi. Folk har dessutom stora ytor att gå på inne i varuhuset.