Claes Insulander, kapten för S/S Mariefred, räknar inte med någon ångbåtstrafik denna sommar. Coronaviruset är den givna anledningen.
– Om passagerarna ska kunna sitta med två meters mellanrum så kan vi ta ombord ungefär 80 personer. Det lönar sig inte att köra med så lite folk, säger han.
– Ingenting av det vi gör lönar sig, förresten, det är därför vi har stiftelsen och föreningen som stöttar upp. Men även om vi skulle sätta igång och köra så vet jag inte hur många passagerare vi faktiskt skulle få. Det är trångt i gångarna och på fördäcket, att hålla avstånd till varandra är en svårighet på en sån båt som Mariefred, tillägger han.
Det vore i så fall första året sedan S/S Mariefred byggdes år 1903 som hon inte trafikerat sträckan Stockholm–Mariefred.
– Det är sorgligt att tänka sig. Men vi är långt ifrån ensamma i denna situation, säger Claes Insulander och nämner att bland annat Waxholmsbolaget redan meddelat att all trafik med två av dess ångbåtar ställs in i sommar.
Hoppet är dock inte helt ute:
– För närvarande ser jag inte att vi kan upprätthålla trafiken i år. Men vi låter tiden gå lite till, sedan ska vi ha ett styrelsemöte och fatta beslut.
Även föreningen Östra Södermanlands järnväg, som kör ångloken på den smalspåriga järnvägen i Mariefred, avvaktar utvecklingen.
– Det är svårt, rent praktiskt, att hålla avstånd i våra små vagnar, säger Mikael Bäcklund, operativt ansvarig för trafiken.
Nyligen beslutade järnvägsföreningen att åtminstone skjuta på säsongspremiären, berättar han:
– Vi brukar köra igång säsongen första halvan av maj, nu har vi ställt in allt till midsommar. Behövs det så förlänger vi, men allt är klart för att sättas igång så vi kan också förkorta. Vi hoppas på att kunna köra som vanligt i juli. Men vi är inställda på att hoppas hela vägen fram till juli.
Ångans dag skulle i år ha firats den 6 juni, med ångbåten och ångloken i centrum. Men arrangerande Imariefred.nu har tidigare meddelat att detta evenemang, liksom sommarens övriga, ställs in.
Av allt att döma kommer S/S Mariefred att byta bränsle, från kol till olja. Enligt Claes Insulander finns det en "klar majoritet" för förslaget i rederibolagets styrelse, även om några formella beslut inte har fattats ännu. Blir det ingen trafik i sommar byts pannan förmodligen ut till hösten eller vintern, berättar kaptenen.