Jennifer förverkligar sina företagsdrömmar

Företaget Glada färger säljer magneter som löser problemet med den sista soppåsen. Det började som ett UF-företag men drivs nu vidare av tjejen bakom idén.

Jennifers tips till andra som funderar på att starta upp något eget är: "Att våga testa nya idéer och att våga utvecklas".

Jennifers tips till andra som funderar på att starta upp något eget är: "Att våga testa nya idéer och att våga utvecklas".

Foto: Privat

Mariefred2023-07-15 17:55

Jennifer Grundberg, 19, la tidigt märke till problematiken med att få påfyllning av soppåsar med färgsorteringssystemet i Eskilstuna och Strängnäs. När en färg är slut ska en soppåse placeras synligt i brevlådan.

Men det har inte fungerat felfritt.

– En del glömmer bort och råkar använda den sista påsen, vissa lämnar lappar istället och sen kan soppåsarna dölja namnen för brevbärarna, berättar Jennifer Grundberg. 

Problematiken väckte idén om att ha färgade magneter att fästa på brevlådorna istället. Den uttänkta problemlösningen förverkligades sedan genom UF-företaget Glada Färger som skapades av Jennifer och fyra klasskompisar till henne under sista året på Europaskolan, vilket tidningen har skrivit om tidigare. 

undefined
Såhär kan det se ut på en brevlåda där många av soppåsarna har tagit slut.

– Vi testade att köra på och det gick ju jättebra, säger Jennifer glatt. 

UF-företaget mottog flera priser, bland annat kom de på andra plats gällande bäst affärsidé i Sverige. 

Ett UF-företag utvecklas, drivs och avvecklas under ett år på gymnasiet. Men studenten blev inte slutet för Glada färger, som från och med maj är ett aktiebolag som drivs av Jennifer Grundberg, med hjälp från hennes föräldrar. 

undefined
Glada Färger startade som ett UF företag men är nu ett AB som drivs av den drivna nittonåringen Jennifer, som valde att fortsätta med idén efter studenten.

Vad fick dig att fortsätta med företaget?

– Framförallt att jag har haft idén väldigt länge och tycker att det är en revolutionerande idé som inte kan stoppas nu. Jag tycker att det är viktigt att fokusera på sopsortering, hållbarhet och att göra det så lätt som möjligt. Behovet finns fortfarande, konstaterar den unga entreprenören. 

Är det någonting som är nytt? 

– Vi har fått in nya magneter som är lite tjockare och bättre. Vi har även börjat sälja "Ingen reklam tack"-magneter. Sen har vi precis skaffat designskydd. 

Vidare berättar Jennifer att de har tagit fram ett Örebropaket för att även nå ut till kunder i Örebro. Skillnaden är att de har färre färger på sina påsar.

Så nu sträcker sig affärerna över Strängnäs, Eskilstuna och Örebro. Än så länge är det endast de tre kommunerna som har systemet. 

– Fler kommuner kollar på systemet med färgsortering så det kommer att gälla ytterligare ställen i framtiden, säger Jennifer Grundberg.

undefined
"Om man tror på sig själv och gör sitt bästa så brukar det gå väldigt bra", säger Jennifer.

Vad är målet?

– Att alla som har systemet ska ha våra magneter. För att det är smidigt och bra för miljön.

Jennifer trivs som entreprenör och planerar att studera ekonomi parallellt med företaget. 

– Det är väldigt kul att få förverkliga sina drömmar, utmana sig och bestämma själv. 

Har du något tips till likasinnade?

– Att våga! 

undefined
Jennifers tips till andra som funderar på att starta upp något eget är: "Att våga testa nya idéer och att våga utvecklas".
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!