Fångens klagomål handlar bland annat om att anstaltspersonal har utryckt sig opassande och nedlåtande om fångarna.
I övrigt har anmälaren vid visitation i sin cell blivit av med saker som ett presentkort utan att det finns antecknat i något visitationsprotokoll. Andra saker som fången vänder sig emot är att anstalten har agerat släpphänt när fången har ansökt om förflyttning. Ansökan postades inte trots att fången informerades om att så hade skett. Fången påstår även att hans toalett inte fungerade under lång tid.
De flesta påstående bemöts av anstalten på så vis att ord står mot ord. Men när det gäller presentkortet menar anstalten att det troligen har skett ett mänskligt misstag då det är borta, vilket är beklagligt. När det gäller toaletten kan anstalten varken bekräfta eller förneka om den har varit trasig. Den aktuella avdelningen har varit under upprustning. Även den fördröjda ansökan är en beklaglig detalj, enligt anstalten. Anstalten skriver också att den prioriterar etiska och moraliska frågor och att det är beklagligt att fången inte upplever det så i alla situationer.
JO konstaterar att ord står mot ord eller att det i några fall inte går att avgöra vem som har rätt. Klart är att anstalten ska ha kritik för att visitationer har genomförts utan protokoll.
Anstalten får även kritik för att ha lämnat dokument med känsliga uppgifter om fången i dennes cell under för lång tid. Det är anstaltens uppgift att samla in materialet efter att fången, på egen begäran, hade fått ta del av dem.