Ångfartyget S/S Mariefred kan komma att eldas med olja i stället för kol. Att byta bränsle för båten som trafikerat traden Stockholm–Mariefred i mer än ett sekel är ett förslag som har tagits upp i hennes rederi. Detta efter några säsonger med problem att hitta eldare.
– Det är en arbetsplats som inte förändrats något sedan 1903. Det är viktigt att få upp ett bra arbetstryck i pannan i god tid före avfärd till Mariefred, så för en ensam eldare börjar arbetsdagen väldigt tidigt och slutar inte förrän sent på kvällen efter ankomsten tillbaka i Stockholm. Det är också ett tungt jobb och väldigt varmt i maskinrummet, säger Hannu Lehmus, ledamot i rederiet Gripsholms Mariefred ångfartygs AB:s styrelse och ordförande i föreningen Ångfartygets Mariefreds vänner.
Under högsäsong körs Maja, som båten är allmänt känd som, till Mariefred sex dagar i veckan. De många turerna och den tuffa arbetsmiljön kräver flera eldare. Det skulle medföra högre personalkostnader för rederiet – om det ens går att få fram fler som vill göra jobbet. Claes Insulander, båtens kapten och rederiets vd, som har sett flera avhopp under somrarna är tveksam:
– Det är en yrkeskår som inte längre finns. Med koleldning kommer jag nog kunna köra lördag–söndag, men någon veckotrafik klarar vi inte av. Och då är frågan vad som är viktigast. Mariefred är nog den enda båten i den här typen av trafik som har kvar koleldning. Det är väldigt fint. Men jag vill inte äventyra båtens trafik för den sakens skull, säger han.
Att gå ifrån koleldning på S/S Mariefred är en "utmärkt idé", enligt Erik Fridell, sjöfartsexpert vid miljöforskningsinstitutet IVL.
– Det är katastrofalt dåligt att elda kol. Det orsakar en massa partikelutsläpp i luften och är hälsofarligt. Det är en fördel att byta från kol till i princip vad som helst, säger han.
Förslaget från rederiet är att kolen ska ersättas med olja. Erik Fridell förordar ren HVO, en vegetabilisk olja som tillverkas genom en vätereaktion. Det är en så kallad biodiesel, helt fossilfri men väldigt lik den vanliga dieseln.
– En båt som ska köra runt turister kan gott kosta på sig att vara klimatneutral, tycker jag personligen. Men det är möjligt att det i nuläget är svårt att få tag på HVO, säger Erik Fridell.
Inför rederiets beslut ges Mariefredsborna tillfälle att påverka. Alternativen ska diskuteras på ett möte i Biohuset den 19 november, som vänföreningen bjuder in till. Hannu Lehmus säger att frågan är "känslig".
– Man förknippar ju Maja med kol, och många frågar sig nog om det blir samma båt eller vad som händer med kulturvärdet. Båten är ju också ett levande bevis på hur det såg ut i livsnerven mellan Marifred och Stockholm kring sekelskiftet.
Hannu Lehmus understryker dock att ångdriften kommer att bestå, det är endast bränslet som ska bytas ut.
– Det är inte tal om att byta ut maskinen. Det är fortfarande en ångpanna, men som eldas med ett alternativ till kol. Det kommer låta lite från oljebrännaren men den ska gå att bygga in så att det mesta av ljudet inte hörs utåt. Men det kommer fortfarande pysa och låta, det kommer att bolma ur skorstenen och visslan kommer att tjuta.
För ett antal år sedan försökte Erik Fridell på IVL sammanställa information om utsläppen från ångfartygen i Stockholms skärgård.
– Det fanns väldigt lite information om hur stora utsläppen var. Men av tre båtar med ångmaskiner var det bara en som gick på kol. Fler och fler går ju ifrån koleldning, det är ingen som vill hålla på med det längre. Det finns bara några enstaka sådana fartyg kvar, kanske några ånglok också.
Jo, i Mariefred finns just ånglok också..?
– De borde också byta. I sådana här fall blir det alltid en avvägning mellan mysfaktorn och luftkvaliteten. Handlar det om enstaka gånger så har det inte så stor betydelse, men att elda med kol är absolut inte bra för luftkvaliteten.
Vad är risken för människor som utsätts för partiklarna?
– Det ökar risken för hjärt- och kärlsjukdomar. Många partiklar innehåller dessutom cancerogena ämnen.