Rev felaktiga boten på Läggestaparkeringen

Emelie Öhman fick två böter vid Läggesta station, trots att hon redan har betalat för en månads parkering. Hon uppmanas att kontakta Strängnäs kommun, som nu har rivit den bot som David Olbison fick förra veckan.

David Olbison och Emelie Öhman har båda drabbats av felaktiga böter på Läggesta station.

David Olbison och Emelie Öhman har båda drabbats av felaktiga böter på Läggesta station.

Foto: Camilla Lillsebbas, Privat

Mariefred2021-09-06 16:06

Strängnäs kommun makulerar parkeringsboten som David Olbison fick på Läggesta station förra veckan. Hans bil lappades – trots att han betalat avgift för att stå där.

– Way to park har gjort fel, helt enkelt. Det är trist att det orsakat problem för honom, säger stadsmiljöchef Anders Ekman som själv levererade beskedet om den rivna boten till David Olbison på måndagsmorgonen.

Anders Ekman hade då ingen information om att fler fått felaktiga böter, men hälsar att den som eventuellt har drabbats ska kontakta kommunen som "givetvis ska försöka ordna det". Och kommunen lär få höra från åtminstone Strängnäsbon Emelie Öhman inom kort.

– Den 17 augusti köpte vi biljett för en månad, det framgår i appen att det är betalt till den 17 september. Men förra veckan fick jag böter, både den 30 augusti och den 1 september. Det är bra irriterande, säger hon, som ställer sin bil på Läggesta för att samåka med en kollega till jobbet i Södertälje.

Hon har nu, precis som David Olbison, köpt dygnsbiljetter för 25 kronor styck för att slippa fler böter. Bötesbeloppet är 400 kronor. En parkeringsbiljett för en månad kostar 300 kronor.

Det är Strängnäs kommun som ansvarar för parkeringsövervakningen vid Läggesta station. Anders Ekman understryker att ingen skugga ska falla över stadsvärdarna, som har utfärdat böterna. De kontrollerar de parkerade bilarnas registreringsnummer mot ett register som, när allt fungerar som det ska, visar om avgiften är betalad eller inte.

– Stadsvärdarna har gjort vad de ska, säger Anders Ekman.

Tidningen har inte, trots upprepade försök både fredag och måndag, lyckats nå företrädare för Way to park. Men i ett e-postmeddelande till David Olbison, som tidningen har tagit del av, ber företaget om ursäkt för besvären som orsakats.

David Olbison är besviken på både Way to park och Strängnäs kommun:

– Den tid som detta har tagit och den stress det orsakat kommer jag inte få betalt för. Jag la två timmar på att ringa och mejla i fredags. Jag tänker också på den äldre generationen som kanske inte har samma koll, de kan bli blåsta på pengar.

– Jag är också ledsen att det behövde gå så här långt. Kommunen reagerade först när tidningen skrev om det, tillägger han.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!