Skolinspektionen har tittat närmare på undervisningen i idrott och hälsa på Mariefreds skola. Resultatet pekar på ”god måluppfyllelse” och att skolan följer kursplanen i stora delar.
Men det finns en del områden som behöver utvecklas.
En sådan del är att eleverna behöver utveckla sin idrottsliga förmåga oavsett kön. På skolan är undervisningen i årskurs 4-9 uppdelad i flick- och pojkgrupper, och pojkarnas lärare är man och flickornas lärare är kvinna.
Kommunikationen ser helt annorlunda ut i grupperna: I killgruppen är det rak kommunikation mellan lärare och elever och i tjejgruppen ”finns mer möjlighet att diskutera”, som det står i rapporten.
En del elever har uttryckt att uppdelningen är bra, eftersom tjejerna kan känna press i vissa aktiviteter. Andra elever menar att de inte vet varför undervisningen är uppdelad efter kön.
Skolinspektionen påpekar att skolan ska motverka traditionella könsmönster och menar att skolan måste låta elever utvecklas oberoende om man är pojke eller flicka.
Skolinspektionen anser att eleverna ska ges mer inflytande och att kopplingen mellan undervisningen och kunskapskraven bör tydliggöras.
Lärarna behöver också kompetensutvecklas.