Så är livet i "epa-kulturen": "Folk gillar inte oss"

"Folk gillar inte oss." Carl Edelsvärd är medveten om att han och polarna som kör A-traktorer kan reta gallfeber på folk. Tidningen träffade Selaöbon och hans kompis Ella Edvinsson för att få lite mer inblick i "epa-kulturen."

15-åringarna Carl Edelsvärd och Ella Edvinsson berättar om hur det är att vara ägare till A-traktorer. Det finns förstås både roliga och mindre roliga sidor.

15-åringarna Carl Edelsvärd och Ella Edvinsson berättar om hur det är att vara ägare till A-traktorer. Det finns förstås både roliga och mindre roliga sidor.

Foto: Oscar Stomberg

Mariefred2024-03-02 07:00

Vi möts en eftermiddag vid Mariefreds skola. Intervjun gör vi med anledning av att Strängnäs är den kommun i Sörmland där antalet A-traktorer ökar mest.

De båda 15-åringarna från Överselö respektive Mariefred glider in i var sin ombyggd Volvo.

– Hit kör jag varje dag från Läggesta, berättar Ella.

undefined
Ella Edvinsson i sin Volvo på parkeringen utanför Mariefreds skola, redo att bjuda tidningen på en liten "biltur".
undefined
Carl Edelsvärd har sin mamma bosatt i Kopparberg, och har vid något tillfälle kört 26 mil på en dag med en A-traktor som gör 30 km/timmen.

– Jag bor långt ut på Selaön och det är fem kilometer till busshållplatsen. Så ibland kör jag A-traktor hela vägen till skolan, förklarar Carl.

Ella berättar att hon ärvt intresset för fordon från sin pappa som jobbat mycket med bilar.

Det är dessutom något som hon själv siktar på i framtiden.

– Jag går i årskurs 8 nu. Men sedan ska jag söka mig till fordonsgymnasiet i Eskilstuna. Plugga är inte riktigt min grej.

På Rekarnegymnasiet lär hon återse Carl som emellertid ligger ett år före henne.

undefined
"Att fixa och trixa", är något som Ella Edvinsson gillar.

Det var kring 13 års ålder som Ella började prata med föräldrarna om att hon i framtiden ville ha en A-traktor.

Sommaren 2023, då hon fyllde 15, blev drömmen sann.

undefined
Ella Edvinssons A-traktor från insidan. "Det är lite stökigt just nu", säger hon.

I Vagnhärad hittade familjen en ombyggd grågrön Volvo XC 70 som hade gått 34 000 mil och kostade 60 000 kronor.

– Jag fick den i present, och min "epa" är värd ännu mer nu. Bland annat eftersom fälgarna bytts ut.

Carls fordon av samma svenska märke kostade mindre men även det har stigit i värde.

– Både jag och min tvilling Gustav har A-traktorer. Mamma bor i Kopparberg, där är vi varannan helg och då har vi också tillgång till "epor".

undefined
Carl Edelsvärd och Ella Edvinsson åker på "epaträffar" så fort de vet att det är en på gång.

Både Carl och Ella konstaterar att vanliga bilförare ibland tappar tålamodet när de hamnar bakom "epor".

Några dagar före jul skrev tidningen om en incident på Läggestarakan där en A-traktor blev påkörd, fick plåtskador och en bilförare misstänktes för smitning från olycksplats.

Den som polisanmälde händelsen var Ella Edvinsson.

– Vi var några A-traktor som låg efter varandra. Den där bilföraren körde om tre av oss på en gång. Sen fick han möte, körde in tvärt och träffade min bil. Han måste ha märkt vad som hände, berättar Ella.

undefined
Ella Edvinsson tar alltid Volvon/A-traktorn till skolan. I bakgrunden syns fritidsgården i Mariefred.
undefined
Instrumentpanelen på Ella Edvinssons ombyggda Volvo. Budskapet "Hjärtat, alla är idioter" har troligen fler i trafiken än bara "epaförare" känt.

Fönsterrutor som krossats och däck som lossnat är andra incidenter som hon och Carl berättar att "epa-gänget" råkat ut för.

Med tanke på hur ofta och mycket ungdomarna kör kan man anta att det går åt mycket soppa?

– Pappa betalar 500–1 000 kronor i veckan, säger Carl och tillägger:

– Men han börjar tröttna, så nu har jag fixat ett sommarjobb för att tjäna mina egna pengar.

Han äger redan sitt fordon medan Ellas pappa inom kort kommer att skriva över A-traktorn på dottern.

– Bensinen betalar han fortfarande.

Brukar du skjutsa honom som tack?

– Nej, men mamma får jag köra ibland.

undefined
Tidningens reportageteam fick följa med Carl Edelsvärd och Ella Edvinsson på en tur runt centrala Mariefred.

Tidningen har då och då berättar om fordonsträffar för unga som Strängnäs kommun anordnat.

Initiativen är Carl och Ella tacksamma för.

– Men det vore kul om de var regelbundna, funderar Ella.

Annars blir det spontanträffar, ofta flera gånger i veckan.

– Ryktet går snabbt, säger Carl.

undefined
Ella Edvinssons A-traktor till höger om Carl Edelsvärds.

Hur många är ni som ses?

– Det kan dyka upp mellan 20 och 25 "epor", med två personer i varje.

Vad händer på träffarna?

– Vi står på en parkering, snackar, kollar på varandras "epor" och lyssnar på musik. Det kan bli både 80-tal, normaldunk och epadunk.

undefined
"Bäst är friheten", anser 15-åringarna Carl Edelsvärd och Ella Edvinsson.

Favoritstället är garaget under resecentrum i Strängnäs.

– Där samlas vi minst en gång i veckan. Ibland blir vi utslängda, men vi brukar åka tillbaka efter en stund, berättar Ella.

– Folk gillar inte oss. Vi tar väl för mycket plats på vägarna, det skulle bli stor skillnad om hastigheten höjdes från 30 till 45 kilometer i timmen, funderar kompisen.

Egentligen spelar årstiden ingen roll, ungdomarna vill komma ut och träffas med sina fordon.

– Roligast är det på vintern, det ska vara massor av snö så att vi kan sladda, säger Carl.

– Det bästa är friheten, att slippa ta bussen, fyller kompisen i.

Anser ni själva att ni ställer till med bus?

– Inte vi, men andra (skratt). Men visst spelar vi för hög musik ibland, svarar Ella.

undefined
Fälgarna på Carl Edelsvärds A-traktor sticker onekligen ut ...

Anders Ekman är stadsmiljö- och servicechef på Strängnäs kommun.

– Jag vet att Avarn (väktarbolaget) motat ut ungdomar ibland från garaget. Men jag tror inte att det inträffar särskilt ofta. Det som hänt är att de påverkar brandlarmet. Vi hade även problem med hur A-traktorerna burnade mycket i asfalten på stora parkeringen vid Vasavallen. Men där har vi ställt ut hinder för att den aktiviteten ska minska.

Enligt Trafikanalys fanns det i fjol 336 A-traktorer i Strängnäs kommun, att jämföra med 278 under 2022. Det innebär en ökning med 21 procent.

Kort om A-traktorer

A-traktorns konstruktiva hastighet är högst 30 km/tim.

Det finns även en trafikregel som anger att en A-traktor inte får köras fortare än 30 km/tim vid färd på väg.

Både den som kör A-traktor och eventuella passagerare måste använda bälte vid färd på väg.

Passagerare i en A-traktor får endast sitta på en plats avsedd för passagerare och det får endast sitta en person per plats.

För att köra A-traktor krävs ett körkort med AM-behörighet, det vill säga körkort för moped klass I (ibland kallat moppekörkort), eller ett traktorkort. Du får också köra A-traktor om du har ett körkort med någon annan behörighet.

Åldersgränsen för att ta AM-körkort är 15 år och för traktorkort är den 16 år.

Fordonet ska vara utrustat med en så kallad LGF-skylt baktill, som talar om att traktorn är ett långsamtgående fordon.

Alla A-traktorer ska besiktas. När en bil byggs om till A-traktor ska den genomgå en registreringsbesiktning för att godkännas innan den tas i trafik. Därefter ska den regelbundet genomgå kontrollbesiktningar. Frågor om hur du bör bygga din A-traktor eller vad som kan godkännas i registreringsbesiktningen besvaras direkt av besiktningsföretagen.

Källa: Transportstyrelsen.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!