– Vi vill lära oss hur vi kan göra en bättre skyltning och få tips om hur vi kan visa upp grejer på ett bra sätt, säger Madeleine Klingenberg som arbetar som butiksbiträde tillsammans med Anette Averby.
Därför blev de jätteglada när de vann en tävling under en föreläsning på Strängnäs business park. Priset var en konsultation i butiksskyltning av Cecilia Jeppsson Salomonsson. Hon är rådgivare inom butikskommunikation och skyltning och har tidigare arbetat med bland annat projektet Strängnäs växer.
Under tisdagen kom hon till Minibee för att dela med sig av sina kunskaper. Minibees lokal är ganska liten, bara drygt 25 kvadratmeter stor, och det gäller att få ytan att räcka till allt från tjocka overaller till glittriga tiaror. Det är en utmaning, menar Cecilia Jeppsson Salomonsson.
– Här måste man utnyttja varje kvadratmeter på ett optimalt sätt, säger hon.
Vanligtvis skulle hon avråda från att ställa korgar och lådor på golvet, men här finns det inte så många andra alternativ. Men för kläderna som hänger längs väggarna finns det saker att förbättra.
– Om ni arbetar med belysningen så blir det mycket bättre. Jämför bara det här hörnet där ni har bra belysning och sakerna syns ordentligt med det borta vid kassan.
Anette Averby håller med.
– Ja, ibland ser jag knappt vad det står på prislapparna när jag står i kassan.
Även i skyltfönstren ska belysningen bli bättre, och julbelysningen ska sitta i fönstret och inte innanför, inne i butiken. Madeleine Klingenberg berättar att de brukar ha en liten vit julgran som pynt i butiken under julen.
– Då skulle ni kunna strunta i kulorna och i stället dekorera med saker från butiken, som små strumpor eller assessorer, föreslår Cecilia Jeppsson Salomonsson.
I skyltfönstren rekommenderar rådgivaren en tygvepa som bakgrund i mitten så att blicken fångas upp, och färre skyltdockor.
– Ni skulle till exempel kunna ha babykläder i ett skyltfönster och lite större barnkläder i det andra, och sedan byta var tredje vecka.
Hon understryker hur viktigt skyltfönstret är för att locka in kunder i butiken.
– Av de som går förbi är det bara 30 procent som ens märker butiken. Då har man tre sekunder på sig att fånga deras uppmärksamhet, och därefter tio sekunder att få folk att bli så intresserade att de går in.