Anledningen till att ångbåten S/S Mariefred, mer känd som Maja, inte var redo i tid till firandet var ett svetsarbete som gått i stå då arbetet kräver ett visst tillstånd.
Istället var det ångfartyget S/S Ejdern som räddade dagen när hon anlände till Ångbåtsbryggan i Mariefred runt kvart i tolv.
– Vi brukar ju åka hit på Ångans dag men i år kunde Maja inte komma. Annars brukar vi ligga på andra sidan av bryggan, säger kapten Göran Huldt på S/S Ejdern som fick en extra stor roll i år.
I övrigt gick det mesta att känna igen. Ångloket på Östra Södermanlands järnväg gick i vanlig ordning enligt tidtabell och veteranbilsutställningen på Gripsholmsvägen och Strandvägen bjöd in till flanerande längs gatorna.
Lokföraren Ola Dahlström var en av de som kör tågen under dagen, och ganska många andra dagar. Totalt blir det ungefär 100 dagar om året på frivillig basis.
– Det är en barndomsdröm som går i uppfyllelse! Med de här tågen finns det inga datorer så det gäller att ha koll på allting, säger han.
Ett mindre, rosa, ånglok gick också på en mindre räls bredvid järnvägen. Ibland går det bra att ta barn med men idag var det mest för utställning.
– Varför ska det se vanligt och trist ut, säger Kia Birat Pettersson från Östra Sörmlands järnväg apropå den iögonfallande färgen.
Äldst på dagen var dock en fullt fungerande ångvagn från 1838 som visades upp av automobilsällskapet i Nyköping.