Sommarens begränsade trafik med ångfartyget Mariefred, även känd som Maja, har tärt på rederiets ekonomi. Båten var i trafik under endast fem veckor och då med ett begränsat antal passagerare.
– Alla blev glada, så det var en succé på så vis. Även folk som inte skulle åka med båten kom ner till bryggan och vinkade. Men fiaskot var att det blev väldigt dyrt, säger kapten Claes Insulander, vd för Gripsholms-Mariefreds ångfartygsaktiebolag.
Kostnaderna för att rusta båten inför säsongen är mer eller mindre konstanta, berättar han. Men ett vanligt år hinner biljettintäkterna täcka dessa kostnader.
– Det ekonomiska resultatet av sommaren är rätt förfärande. Vi går inte i konkurs men reserverna är väldigt hårt ansträngda, säger Lennart Rydberg, ordförande för rederibolagets styrelse likväl som för Föreningen stiftelsen skärgårdsbåten, som äger S/S Mariefred och ytterligare två skärgårdsbåtar.
Det är också möjligt att omkring en kvarts miljon kronor behöver betalas tillbaka till Naturvårdsverket, för en eventuellt utebliven satsning för att minska Majas koldioxidutsläpp.
Att överge koleldningen var något som började diskuteras hösten 2019, bland annat under ett möte i Biohuset. Då hade rederiet redan ansökt om pengar från Klimatklivet för konverteringen från stenkol till olja. Den beräknades kosta 1,8 miljoner kronor, och i februari i år gick Naturvårdsverket med på att stå för 60 procent.
Av bidraget på drygt 1 miljon kronor har redan en fjärdedel betalats ut. För pengarna har bland annat en dieselgenerator köpts in.
– Vi behöver den framför allt till oljebrännarna vi ska installera. Jag kan inte se annat än att styrelsen måste hålla fast vid avtalet med Naturvårdsverket, säger Claes Insulander, som själv är för ett byte:
– En del jobb gör vi inte längre. Vi skickar inte ut folk att hässja hö eller handmjölka kor. Det är en usel och hälsovådlig arbetsmiljö där nere. Det är varmt och kvalmigt, fullt av dust och damm och hett som i helsike. Hade det varit i industrin så hade facket reagerat.
Inom Föreningen stiftelsen skärgårdsbåten, som har omkring 3 400 medlemmar, finns emellertid åsikter mot nyordningen.
– Min uppgift är att lyssna in opinionen och hålla ihop föreningen. Utan det ekonomiska stödet från medlemmarna blir det ingen trafik alls, säger Lennart Rydberg.