Trafiken leds om via landsbygd – nu gror missnöjet i Mariefred

Missnöjet gror i Slottsbrinken, framför allt dess övre del.
På grund av det pågående, och omfattande VA-arbetet längs med huvudgatan, tvingas de boende att åka på en smal grusväg för att komma till och från sina hem – vilket uppfattats som en tidstjuv.
– Det finns olika metoder man hade kunnat välja. Jag hade föredragit ett annat alternativ, säger Hans Tjulin.

Hans Tjulin, boende i Slottsbrinken, är kritisk till lösningen. Till vänster ett farthinder på Viggebyvägen som någon flyttat på ...

Hans Tjulin, boende i Slottsbrinken, är kritisk till lösningen. Till vänster ett farthinder på Viggebyvägen som någon flyttat på ...

Foto: Lars Kilström, Privat

Mariefred2024-11-23 05:23

Nyheten i korthet

  • Invånare i Mariefred, särskilt i Slottsbrinken, är missnöjda med omledningen av trafik på grund av pågående VA-arbete. De tvingas nu att åka på en smal grusväg, vilket tar extra tid och anses farligt vid nödsituationer.
  • Hans Tjulin, en långvarig invånare, kritiserar beslutet och föreslår att halva Slottsbrinksvägen borde ha hållits öppen för att undvika omvägen. Han har även skickat ett mejl till Strängnäs kommuns teknik- och servicekontor för att uttrycka sina bekymmer.
  • Trots klagomålen har Sevab, företaget som ansvarar för VA-arbetet, fått mestadels positiv feedback från boende som tidigare haft problem med det gamla ledningssystemet. Projektet förväntas vara klart sommaren 2023.

Han har bott i området sedan 1990.

Under många år pendlade Hans Tjulin till sina arbetsplatser på Strängnäs respektive Nykvarns kommun.

Han har stor erfarenhet av just VA (vatten och avlopp).

– Nu vill jag inte framstå som en gnällig gubbe, men beslutet som fattats är riktigt dåligt.

Det var i september som Sevab, eller Esem om ni så vill, kom igång med VA-arbetet där hela Slottsbrinksvägen ska grävas upp i syfte att uppdatera VA-systemet. Även andra gator berörs.

undefined
Sevab/Esem tittade på möjligheten att öppna Björklidsvägen för biltrafik men kom fram till att det inte skulle vara någon bra lösning.

– Tidsmässigt var det absolut aktuellt att byta ut ledningarna, säger Hans Tjulin.

Däremot har han synpunkter på att den långa, branta backen stängts av i etapper och trafiken behövt ledas om.

Just nu handlar det om en avstängning som så att säga isolerar de boende i övre Slottsbrinken.

Det innebär att i stället för att rulla ner för Slottsbrinksvägen mot stan tvingas Hans Tjulin (bosatt på Blockstigen) och hans grannar att köra via Västeräng och Viggeby.

En smal och mörk grusväg som drivs av en förening.

undefined
Ingeborg Eklöf, som bor i Slottsbrinken, tycker inte att omledningen via Viggeby och Västeräng var någon höjdare.

Omvägen tar cirka sex minuter att köra men tidningen har bara testat under för- och eftermiddag, inte i mörker och/eller rusningstrafik.

– Blir det till exempel en brand i Slottsbrinken är det mycket tid som går förlorad när brandkåren tvingas åka en annan väg. Viggebyvägen är dessutom smal som f-n, det är ofta svårt att mötas, och med dålig sikt. Det blir ju inte bättre om vi skulle drabbas av snö och halka, resonerar Hans Tjulin.

Björn Brolin som är medlem i den aktuella vägföreningen konstaterar:

– De första dagarna var det besvärligt, då fattade inte folk hur de skulle mötas.

Hans Tjulin anser att man under resans gång borde ha hållit halva Slottsbrinksvägen öppen för att undvika äventyren på Viggebyvägen.

– Man kunde ha grävt upp på ena sidan och hållit den andra halvan – det handlar ändå om tre meter – öppen. Sen hade trafiken reglerats med signaler.

Hans Tjulin har skickat mejl till Strängnäs kommuns teknik- och servicekontor där han frågat om berörda myndigheter blivit tillräckligt involverade.

Tidningen har hört med Sara Aldrin, enhetschef på Räddningstjänsten, som berättar att den inte haft något att anmärka på.

Enligt Hans Tjulin ligger Övre Slottsbrinken i en tryckstegrad zon vilket gör det besvärligt med tillförsel av släckvatten vid brand.

I övre Slottsbrinken bor även den just nu pappaledige Per Björkman med sambon Cecilia Brandt och tre småbarn.

undefined
Per Björkman – med sina tre barn Emma Brandt, Christopher Brandt och Ingrid Brandt – använder ellådcykeln så ofta han kan. Därmed undviks många turer via Viggebyvägen.

Tidningen träffade Per Björkman som tacklar situationen på sitt eget sätt.

– Visst tycker jag synd om dem som bor längs med Viggebyvägen men för oss går det ganska bra. Bilen behöver vi inte alltid eftersom vi investerat i en ellådcykel. Med den kan man ta sig både upp och ner förbi de uppgrävda gatorna. Eftersom både min sambo och de två äldsta barnen ska till Gripsholmsskolan passar det perfekt, säger Per Björkman.

Han kryssar sig fram via Ryborgsvägen, Violavägen och Slottsbrinksvägen för att nå radhuset på Stenvägen.

Per Björkman har dock märkt av att folk i närområdet är upprörda.

undefined
Just nu vimlar det av orange skyltar i Slottsbrinken.

– Jo, men det är lätt att hetsa upp sig i en tråd på Facebook. Man bör skaffa sig rätt fakta i stället. Att hitta bra info om vad som är på gång är inte särskilt svårt.

Hur fick du beskedet om avstängningen?

– Sevab skickade ett sms med länk.

Vad tycker barnen om allt som händer?

– De gillar att titta på alla grävmaskiner.

Ellådcykeln som kan komma upp i 25 kilometer/timmen har plats för fyra yngre passagerare.

– Den är ganska populär just nu, och ett bra alternativ för oss. Vi skaffade den i fjol när barn nummer tre kom.

– Nu ser vi fram emot våren när arbetet är klart och vägen får ny asfalt. Då blir det en fin backe, avslutar Per Björkman.

undefined
Den smala Viggebyvägen som boende i övre Slottsbrinken nu hänvisas till passerar bland annat Västeräng. Enligt Sevabs projektledare Loay Mohsen är det mest intensiva perioden just nu. "Efter april 2025 kommer omledningen inte längre att vara nödvändig."

Johannes Swensson på kommunens teknik- och servicekontor berättar att det kommit många synpunkter på lösningen i Slottsbrinken.

– Men jag hänvisar då till Sevab.

Loay Mohsen är Sevabs projektledare för VA-arbetet i Mariefred.

– Vi har mottagit en del klagomål, men den övervägande responsen har varit positiv från boende som tidigare haft problem med det gamla ledningssystemet. Vi uppskattar den konstruktiva feedback vi får och hanterar de synpunkter som inkommit, säger han.

Projektet väntas gå i mål sommaren 2023.

– Under tiden som trafiken dirigeras via Västeräng ansvarar vi för underhåll av vägen. När tjälen släpper i april kommer vi att återställa vägen, berättar Loay Mohsen.

undefined
Bernt Österlund och Ingeborg Eklöf som bor i Slottsbrinken är indirekt drabbade av omledningen. De anser att kommunen och Sevab borde kunnat ha ordnat med en provisorisk färdväg via Björklidsgatan (bilden): "Det är ju inte klokt att de som bor högst upp i Slottsbrinken nu tvingas åka runt Viggebyvägen", säger duon.

Två boende i Slottsbrinken som indirekt berörs av VA-arbetet är Ingeborg Eklöf och Berndt Österlund. Deras alternativ är att öppna den lilla Björklidsvägen för biltrafik. Om detta säger projektledaren:

– Vi har övervägt den lösningen, men det hade endast varit en tillfällig åtgärd som sannolikt lett till långa köer. Eftersom vi ändå inom kort behöver fortsätta arbetet fram till Björklidsvägen skulle omledningen via Västeräng ändå bli nödvändig. Två trafikomläggningar i följd hade skapat förvirring.

undefined
Entreprenör har placerat ut trafikhinder som ska hålla ner hastigheterna. Men alla hinder får som synes inte vara i fred ...

Vad säger du om förslaget att gräva upp ett körfält och under tiden tillåta enkelriktad trafik?

– Tyvärr är det inte genomförbart då vi gräver djupa schakt och behöver tillräckligt flacka slänter för att säkerställa en trygg arbetsmiljö. Det finns inte tillräckligt med utrymme för att trafikera vägen.

Under tiden som trafiken leds om är det 40 km/timmen i stället för 70 km/timmen som gäller på Viggebyvägen. Farthinder har placerats ut av en entreprenör. Men dessa hinder låg i oordning när tidningen testade omvägen.

– Så ska det inte se ut, det rättar vi till, säger Loay Mohsen.                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                             

Karta: Slottsbrinken
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!