De två tjejerna lärde känna varandra under basårsutbildningen på Stockholms tillskärarakademi.
Det dröjde inte länge innan de båda insåg att de inte bara delade intresset för att få jobba med alla delar av skapandeprocessen, utan drogs även till samma designstil.
Dessutom visade det sig att båda två hade mormödrar som var bosatta i Mariefred – som till råga på allt också kände varandra.
– Det är så galet, säger Liv van Gelder.
– Vi designade faktiskt kläder som de fick bära ihop för ett fotograferingstillfälle, fortsätter Myra Prawitz.
Målgruppen för klädföretaget More of me är dock inte bara mormödrar. Myra Prawitz förklarar att kläderna är tänkta att kunna bäras av alla kvinnor, oavsett tillfälle eller var i livet man befinner sig.
Samtliga plagg sys på beställning, främst då via företagets Instagram-sida med samma namn. Detta dels för undvika att tillverka plagg som inte skulle säljas och dels för att de helt enkelt inte skulle ha tid att bygga upp ett lager parallellt med studierna.
Vad var det ni kände att ni ville tillföra till modebranschen som ni kände saknades?
– Man kan inte förneka att det just nu, runt om i hela världen, finns ett jättestort problem i hur folk ser på mode. Man ser det inte längre som ett hantverk, säger Myra Prawitz.
– Det går ju att gå ut och handla ett par jeans för 300 kronor utan att reflektera kring vem som får betalt och hur mycket, säger Liv van Gelder.
Myra Prawitz igen:
– Vi vill gärna inspirera till att fler lär känna hantverket igen, och göra att det blir kul att köpa något som man märker att det har lagts ner kärlek i.
De erkänner att det kommer att bli svårt att skapa förståelse för att plagg tar tid att göra, och då behöver kosta mer pengar, men att det är vad som behövs för att det ska gå rätt till i tillverkningsprocessen.
– Vi börjar verkligen från grunden och gör allting själva, säger Myra Prawitz.
– Drömmen är att vi skulle få ägna all vår tid åt det här och arbeta med det på heltid, fyller Liv van Gelder i.
Myra och Liv sticker inte under stol med att konkurrensen är stenhård i en industri där de stora företagen lyckas driva ner priserna på sina plagg till extremt låga nivåer.
– En del av de dyra plaggen håller dessutom samma kvalitet som de billiga alternativen och tillverkas antagligen i samma fabriker. Jag tror att många tror att de gör en god gärning och betalar för god kvalitet när de köper dyrare kläder, i hopp om att de ska hålla längre, men så gör de inte det, säger Myra Prawitz.
– Det är ofta bara märkesloggan som skiljer, säger Liv van Gelder och fortsätter:
– Just nu är det en bransch man inte kan lita på, och det vill vi ändra på.
Vad har varit svårast i arbetet hittills?
– Det är just att få folk att förstå hur mycket bra plagg kan kosta. Det tar tid att tillverka kläder från grunden, att sy själv och klippa ut alla delar till tyget, säger Liv van Gelder.
– Vi har egentligen kanske billigare priser än vad vi skulle kunna ha, säger Myra Prawitz.
More of mes kläder ligger i mellanprisklassen och kostar inte mer än många andra svenska modemärken.
Tycker ni att det känns som att branschen är på väg åt det mer hållbara hållet?
– Både och. Det är svårt att säga, men vi hoppas att fler börjar inse vad det egentligen kostar att köpa en klänning för 50 kronor som man bara har vid ett enda tillfälle, säger Myra Prawitz.