Det doftar förvisso kanelbulle från Hammarvägen 2 på torsdagsmorgonen. Det var butikschefen – Mariefredsbon och IFK-profilen Anders Steiner – som kom på idén att servera bullängder till bubblet på invigningsdagen. De är bakade på Gripsholms värdshus, som förvaltar arvet efter Annas hembageri.
Men i övrigt finns inga spår av surdegsstället i lokalerna, som numera inhyser Synsams 252:a butik i Sverige.
– Det som skiljer den här butiken från nummer 251 är golvet. Vi slipar hela tiden på vårt butikskoncept och Mariefred är först ut med det här golvet, säger Sverigechefen Krister Duwe som hör till företagstopparna som deltar i invigningen.
Anders Steiner säger att han har fått ett fint mottagande av Mariefredsborna. När det stod klart att det var Synsam som skulle in i det uppskattade bageriets lokaler var det emellertid en och annan som uttryckte viss besvikelse, och oro, i sociala medier.
Hur ser du på konkurrensen med Lindblads ur, optik & guld som redan finns i Mariefred?
– Vi har stor respekt för den optikbutik som funnits här i många år. Men behovet av glasögon är stort och jag tror att det finns plats för båda. De är ju också bredare och har mer än bara optik, säger Anders Steiner.
Tror du att de håller med?
– Det vet jag faktiskt inte. Men responsen har varit positiv. Och jag tror att det är bra att ett stort börsnoterat bolag satsar i lilla Mariefred.
Många uppskattar ju Mariefred för de mindre butikerna, fristående från kedjor. Hur känner du inför det?
– Nej, men det känns bra. Mariefred växer ju, även Stallarholmen och Åkers styckebruk, och det här kanske är lite "nya Mariefred". Jag känner en trygghet i Synsams koncept. Det är ett företag som är framåt, och vi har verkligen lyckats med abonnemangstjänsten.
Dessa abonnemang är något som Dagens Nyheter nyligen har uppmärksammat. Enligt DN:s artiklar har kunder uppfattat att de köpt sina glasögon på avbetalning, när de i själva verket har betalat en månadsavgift under 24 månader för att få hyra dem.
– Antingen har vi varit otydliga eller så har kunden missuppfattat. Vi är tydliga i vår kommunikation att kunden hyr sina glasögon. Det är ett koncept vi är stolta över, säger Krister Duwe och tillägger att kedjan har 620 000 abonnemangskunder och att en "försvinnande liten andel" inte är nöjda.