Omledning av trafik via golfbana kan halvera byggtid i Mariefred

Prognosen skvallrade om att anläggandet av en trevägskorsning nedanför Gripsholms GK kunde hålla på långt in i oktober.
Men plötsligt kommer nya bud:
– Jag tror det kan vara klart till semestrarna, säger Krister Pihl, byggledare på Strängnäs kommun.
Just nu växer nämligen en omledningsväg fram inne på golfbanan.

Arbetet med att anlägga en provisorisk bilväg i nederkanten av Gripsholms golfklubb har redan startat. Vecka 14 ska den tas i bruk.

Arbetet med att anlägga en provisorisk bilväg i nederkanten av Gripsholms golfklubb har redan startat. Vecka 14 ska den tas i bruk.

Foto: Lars Kilström

Mariefred2025-03-11 05:34

Nyheten i korthet

  • En omledningsväg byggs på Gripsholms GK i Mariefred för att påskynda anläggandet av en trevägskorsning.
  • Byggledaren Krister Pihl tror att projektet kan vara klart till sommaren, vilket skulle halvera den ursprungliga byggtiden.
  • Omledningsvägen, som är beställd av Strängnäs kommun och utförs av Tina Entreprenad, kommer att minska trafikstockningar och göra det lättare för besökare att komma till staden under sommarens evenemang.

Anläggandet av den cirka 250 meter långa provisoriska vägen startade på måndagen.

– Det är vecka 11 nu och vecka 14 är planen att den öppnar, säger Krister Pihl som konstaterar att det blir en bättre arbetsmiljö för entreprenadfirman.

Marken lånar kommunen av Kruus hus som äger golfbanan och där ska bygga bostäder, Gripsholms trädgårdsstad, sannolikt med start 2026.

– Omledningsvägen är en jättebra grej för Mariefred. Det kunde ha blivit jobbigt annars med alla köer. Folk kanske dragit sig för att åka hit i sommar när det finns flera event i staden, säger Martin Kruus på Kruus hus.

Hur påverkar den provisoriska vägen dem som spelar golf på Gripsholm GK?

– Det är bara driving rangen som drabbas, men det hade den gjort ändå eftersom infrastruktur ska byggas just där. De som går en vanlig runda berörs inte.

Vägen som nu anläggs blir sju meter bred, och får asfalt med målade linjer.

– I botten läggs duk och geonät, då det kan vara dålig bärighet i marken. Ovanpå det kommer cirka en halvmeter grus att placeras ut, berättar Krister Pihl.

– Omledningsvägen blir en mycket bättre lösning än att använda rödljus och stoppa trafikflödet, konstaterar han vidare.

Hastighet?

– Den hamnar nog på 30 kilometer i timmen.

Krister Pihl vill passa på att förvarna om vad som sker vecka 13:

– Då kommer väg 223 att behöva smalnas av, och det blir rörigt på platsen. Två bilar kan mötas, men inte två större fordon. Därför kommer det att finnas flaggvakter där på dagtid.

undefined
Martin Kruus lånar ut mark från golfbanan för att projektet ska kunna genomföras.

Som tidningen tidigare skrivit har två provisoriska busshållplatser uppförts på väg 223, längre västerut jämfört med de normala stoppen. Vid dessa finns ett övergångsställe och belysning. Bussfickorna togs i bruk den 6 mars.

– Däremot sätter vi inte upp belysning på den provisoriska vägen.

Även stadsmiljöchefen Anders Ekman är nöjd med lösningen:

– Vi har kommit fram till detta tack vare samarbete med Kruus hus, Trafikverket och entreprenören. 

Liksom Krister Pihl tror han att trevägskorsningen kan vara klara någon gång i sommar.

– Det betyder mycket för Mariefred om väg 223 kan öppna innan turistinvasionen sätter fart.

Med trevägskorsningen färdigställd kan bygget av väg över driving rangen ta sin början.

– Då kommer vi igång med infrastrukturen som förhoppningsvis innebär byggstart år 2026 för bostäder på golfbanan, säger Martin Kruus.

Tidningen har sökt Trafikverket.

Händer i Mariefred

7 juni: Ångans dag.

28 juni: Semesterloppet.

18–20 juli: NM i food truck.

Karta: Gripsholms golfbana (Gripsholms Golfklubb)
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!