Konsthallens vd Nina Beckmann ser starka paralleller mellan de två konstnärerna.
– De är båda orädda och använder sig av en stark färgstruktur, säger Nina.
Dramatens nuvarande chef Marie-Louise Ekmans meritlista omfattar utöver hennes konstnärskap också film, scenografi, skulptur, barnböcker och mycket mer. Utöver att vara mångfacetterad är hon också en av våra mest tongivande konstnärer och hennes naivistiska verk innehåller ofta kommentarer kring genus, politik och samhällsfrågor. Själv har Ekman sagt att hon jobbar med att gestalta under- och överlägsenhet.
– Hon är en fascinerande person som verkligen har provat på alla möjliga medier och roller. Både hon och Sister Corita Kent följer sina egna röster och är väldigt spännande artister i sina respektive tider.
Sister Corita Kent (1918-1986) var nunnan som blev konstnär. Hennes färgstarka screentryck bär på spår av både gatukulturen i Los Angeles och citat från filosofer och religiösa texter.
– Hennes tryck känns fortfarande moderna och skulle lika gärna kunna ha gjorts i dag. Hon kombinerade text och bild på ett sätt som gjorde dem till en enhet.