Det har blivit många långa och kalla morgnar på Läggesta station denna vinter för Mariefredsbon Grade Beronja, som tågpendlar till och från jobbet i Eskilstuna. Och ingenstans går det att värma sig, anser han.
För ett tag sedan mejlade han ett klagomål till Strängnäs kommun, som äger fastigheten. "Hur länge ska ni fundera om stationens värmepumpar ska användas för att få lite värme?!" skrev han, med hänvisning till apparaterna ovanför skjutdörrarna både uppe och nere i de båda husen över uppgångarna till de två spåren.
Svaret kom från det kommunala fastighetsbolaget, som står för drift och förvaltning: "Värmepumparna är inte till för att hålla lokalen varm". Därefter har han fått olika besked om vad pumparna fyller för funktion – först att de ska hålla trapphusen från frysgrader, därefter att de endast finns för att dörrarna inte ska frysa igen. När tidningen söker svar hos SFAB lyder det:
– Vi jobbar på uppdrag av kommunen och de instruktioner vi har är att de här pumparna inte ska vara i drift. Det är ett kallt utrymme, säger Janette Jardefalk, tillförordnad fastighets- och driftchef hos SFAB.
Det är femton minusgrader när vi träffar Grade Beronja på Läggesta station i morgontrafiken, men väderleksprognosen skvallrar om att mildare väder är på ingång.
– När det blir varmare så stannar kylan kvar i huset, säger han och visar bilder han tagit på istäckta glasrutor från det förra omslaget.
Han går vidare till väderskyddet ute på perrongen. De automatiska dörrarna till glaskuren har fastnat i öppet läge, och endast en av fyra sektioner med infravärme glöder rött.
– Men den värmer ingenting, säger han med handen upp mot taket, och konstaterar att belysningen också är ur funktion.
När Janette Jardefalk får höra om väderskyddets status säger hon att det saknas felanmälningar – men att problemen nu ska åtgärdas snarast möjligt.
Det tredje alternativet som kan ge skydd mot väder och vind är vänthallen i kioskbyggnaden vid bussgatan. Men den blir snabbt full, enligt Gerade Beronja, i synnerhet om något tåg blivit inställt.
Vad vill du att kommunen ska göra?
– Att bygga nytt kostar så klart mycket pengar. Men täta byggnaden och se till att använda värmepumparna, lyder hans uppmaning.
En ny detaljplan håller på att tas fram för hela området kring stationen – det vill säga ett dokument som styr vad som får finnas på platsen. Till grund för detta finns en projektplan, där ett nytt eller ombyggt resecentrum med uppvärmning finns med som idé. Det är något som kommuninvånarna också har framfört som önskemål, när planprocessen drog igång med medborgardialoger hösten 2022.
Från kommunens planenhet är beskedet att ett färdigt förslag till ny detaljplan ska vara klart till fjärde kvartalet i år.
– Mycket hänger på detaljplanen. Förhoppningen är att det ska bli något slags ombyggnation, men omfattningen är oklar. Uppvärmning är något som kommunen vill ha, säger Christian Andrejev, exploateringsingenjör.
På Grade Beronjas väg till jobbet passeras Strängnäs resecentrum, som invigdes 2017. Här är inte rutorna täckta av is och det ligger inte snö på golvet inomhus, konstaterar han.
– Kommunen låter oss frysa. Mariefred har byggts ut kraftigt med löftet att det är en ort som det är lätt att pendla ifrån. Men i jämförelse med Strängnäs så är det uppenbart att vi inte får samma service.