Det började med ett inlägg i flera Facebook-grupper som hon skrev 25 april. Tidigt i måndags morse ställde hon sig i Läggesta och samlade namnunderskrifter från andra pendlare på väg till främst Stockholm.
– Jag hann med resande från fyra avgångar, säger Cilla Lager Trosén, som på fredagen hade fått ihop 500 namn.
Listor har dessutom funnits i stationens kiosk, Ica i Åker, Coop i Mariefred samt i en digital version.
– Inställda och förseende tåg har gjort det väldigt svårt att planera sin vardag, säger Cilla Trosén Lager.
De dagar allting klaffar tar det 1,5 timme att ta sig från dörr till dörr. Buss Åker–Läggesta, tåg Läggesta–Stockholm samt pendel Stockholm–Solna.
– Min arbetsplats finns i Arenastaden och jag är okej med att lägga tre timmar per dag på resor. Men blir det en massa förseningar missar jag kvalitetstid med familjen. Jag skulle vilja att MTR var mer synligt, helst att de kom ut och pratade med frustrerade resenärer plus att jag önskar ett möte med någon chef där.
För Cilla Lager Troséns del var måttet rågat den 20 april, då hon kom hem klockan 21.15 i stället för vid 18.30-tiden.
Nästan samma öde mötte Strängnäsbon Lars Lindqvist den dagen. Han arbetar i Hammarby sjöstad och hade efter en sväng i centrala Stockholm för avsikt att åka hem 18.25.
– Det blev försening en halvtimme på grund av teknisk problematik, sedan hamnade vi i en tågkö och därefter blev tåget stående i Flemingsberg. Då var det tyst ganska länge. Sen kom rapport om fordonsfel och att vi skulle byta perrong. Flemingsberg är ju inte muntert i sig, säger han.
Hur upplever du resandet?
– Förseningarna går liksom i vågor, värst är det på kvällarna. Det pratas om tekniska problem och personalbrist, ibland måste tågen startas om. Det är nya missöden stup i ett. Det går inte att skylla på väder, för situationen var inte värre i vintras. Jag tycker synd om 19-åriga tågvärdar som får möta mycket missnöje.
Maria Lindblom Larsson, bosatt på Selaön, kliver liksom Cilla Lager Trosén på tåget i Läggesta:
– Listan är ett mycket bra initiativ, som jag läste om på Facebook – ett sansat inlägg. Jag tycker också att det är mycket förseningar. Att komma hem först vid 19.30 en fredag är inte så kul.
Även Jacob Högfeldt (M), kommunstyrelsens ordförande, hade sett inlägget och valde därför att i måndags söka upp Cilla Lager Trosén på stationen.
– Jag ville stötta henne. Det behövs ett gemensamt tryck på MTR Mälartåg. De måste ta sitt ansvar, säger Jacob Högfeldt.
– I början hade vi överseende med problemen. Men så här dags borde allt fungera till belåtenhet.
Kan du påverka MTR?
– Ja, via våra kontakter på regional nivå. Jag tycker att kommunen har använt de kanaler som vi har.
Efter att Cilla Lager Trosén på fredagen hade medverkat i P4 Sörmland kom även MTR:s vd Frida Ukmar till tals:
– Vi jobbar stenhårt varenda dag för att det ska bli bättre och april är den hittills bästa månaden. Men även om 97 procent av tågen skulle komma i tid är 3 procent ett misslyckande.
MTR ska nu satsa på att säkerställa bemanning, punktlighet och underhåll av tågen.
– Att det har samlats in 500 namn förvånar mig inte. Mälardalstrafiks kundtjänst är hårt belastad. Jag förstår problemen, jag försvarar mig inte, säger Frida Ukmar till radion.