– Vi tycker inte att Munkhagsgärdet, som är en viktig del av vår fastighet, ska naggas i kanten ytterligare en gång, säger Anna Enberg som är kulturarvsspecialist och landskapsarkitekt på SFV.
Fastighetsverket förvaltar så mycket som en sjundedel av Sveriges markyta, och har stort intresse i Mariefred.
– Vi anser att anläggandet av en rondell skulle vara skadligt för det kulturhistoriska intresset.
Anna Enberg poängterar att gärdet tidigare påverkats av olika ingrepp.
– Det har byggts bensinstation, transformatorstation och en gång- och cykelbana.
Nu finns en oro för att en rondell skulle medföra att ytterligare värdefull mark exploaterades.
– Ja, för då hamnar gång- och cykelbanan längre ut på gärdet, och slänterna blir större, resonerar Anna Enberg.
Ser ni något alternativ?
– Vi anser att trevägskorsningen bör bibehållas och förses med trafikljus.
Kommunen i samarbete med Trafikverket vill bygga två cirkulationsplatser i Mariefred och hitta ytterligare en lösning vid golfbanan där det ska byggas ett nytt bostadsområde i form av Gripsholms backar. Investeringen görs för att fler och fler fordon rör sig på vägarna i takt med att Mariefred expanderar.
När det gäller rondellen där Storgatan och väg 223 möts finns inga problem.
– Där krävs ingen ny detaljplan, berättar Anna Enberg.
Men rondellen vid Kärnbogatan skulle ni kunna stoppa?
– SFV kan inte ta ställning till det i dagsläget.
Det var i december tidningen skrev att detaljplanen Mariefred 2:7 gått ut på samråd.
Nu är samrådsperioden över.
Planarkitekten David Sundholm:
– Riksantikvarieämbetet hade inget att erinra och länsstyrelsen var ganska nöjd. Men som sakägare kan alla överklaga detaljplanen. Jag har förstått att Statens fastighetsverk tycker att anläggandet av en rondell skulle påverka kulturmiljön.
Just nu kan planen inte överklagas.
– Det blir i så fall under granskningsperioden som kommer att bli lite försenad, säger David Sundholm.
Det finns nämligen några detaljer som kommunen behöver se över internt.
– Teknik- och servicekontoret liksom Sevab ska titta på hur dagvattensituationen, i första hand skyfallsvägar, påverkas av ett rondellbygge. Vi ska även ha möten med Trafikverket, berättar planarkitekten.
Även om rondellen vid Kärnbogatan skulle få kalla handen säger David Sundholm att den vid Storgatan kommer att anläggas.