Sandra Östman utsedd till årets lärare i Strängnäs

Sandra Östman, 39, prisas nu som årets lärare 2024 i Strängnäs kommun: "Jag blev jätteförvånad. Det känns konstigt men väldigt ärofyllt".

Om det inte handlar om att stå längst fram i klassrummet har hon svårt att stå i centrum.
"Jag har svårt ta komplimanger men nu får jag öva på det", säger svenskläraren Sandra Östman, 39.

Om det inte handlar om att stå längst fram i klassrummet har hon svårt att stå i centrum. "Jag har svårt ta komplimanger men nu får jag öva på det", säger svenskläraren Sandra Östman, 39.

Foto: Hanna Källstig

Mariefred2024-08-16 11:50

Nyheten i korthet

  • Sandra Östman, svensklärare på Mariefreds skola, har utsetts till årets lärare 2024 i Strängnäs kommun – en utmärkelse baserad på nomineringar från hennes högstadieelever.
  • Östmans pedagogiska metod fokuserar på starka relationer med sina elever och att göra lärandet roligt och motiverande. Hon har tidigare arbetat i Upplands-Väsby, Solna och Stallarholmen.
  • Hon är nu automatiskt nominerad till Södermanlands bästa lärare som utses i oktober, och kommer även att fungera som förstelärare i höst, med fokus på rättvis och likvärdig bedömning.

Svenskläraren Sandra Östman undervisar årskurserna sju till nio på Mariefreds skola där hon har jobbat sedan 2018. Högstadieeleverna har nu, via sina nomineringar sett till att Sandra blev årets lärare.

– Jag har blivit nominerad flera år i rad men har inte reflekterat över att det kan gå ett steg längre.

Nominerade kandidater får inte se hur deras elevers motivering ser ut, men nu när Sandra vann utmärkelsen fick hon se lovorden i ett mejl.

undefined
"Känslan är underbar och det är så häftigt att få läsa motiveringen från eleverna", säger svenskläraren Sandra Östman. Motiveringen lyder: "För mig är inte Sandra bara en lärare, hon är en hjälte. Hon är inte bara en lärare, hon är en förebild för alla på skolan. Att vara i hennes närhet gör att man blir glad oavsett om man vill det eller inte, hon för med sig en sådan utstrålning som jag önskar att alla i världen hade kunnat få ta del utav", enligt Strängnäs kommun.

– Jag blev så chockad, tårarna bara sprutade, säger läraren.

Det här måste vi fira, sa Sandras vänner och bjöd på middag.

– Vi åt gott och skålade med lite bubbel.

Kollegor har grattat och kramat Sandra, och många har kommenterat på och återpublicerat utmärkelsen på sociala medier.

– Det är liksom överväldigande, för jag är inte bra på att ta uppmärksamhet, säger läraren som blir röd i ansiktet när hon tänker på alla gratulationer hon har fått.

I oktober ska Södermanlands bästa lärare utses och då är svenskläraren nominerad per automatik.

– Jag läser ofta om andra som har vunnit och tänker: Gud, det finns så många fantastiska lärare.

undefined
För att bli hela Södermanlands bästa lärare måste man sticka ut i mängden, enligt Sandra Östman. "Det har jag redan fått göra i och med den här utmärkelsen", säger läraren, som är övermätt på hyllningar och uppskattning.

Tidigare har Sandra Östman jobbat i Upplands-Väsby, Solna och Stallarholmen. Hon har varit lärare sedan 2010 och har sett en stor skillnad i teknikens roll i ungas liv. Elever har generellt svårt att koncentrera sig lika långa stunder som tidigare. Läraren har blandade känslor kring förändringen.

– Det kan hända mycket och det finns många sätt att lägga upp en lektion på. Samtidigt är det ledsamt, för eleverna kommer behöva längre uthållighet i framtiden.

undefined
Den tekniska och digitala utvecklingen har lett till att fler elever har ett spelintresse, anser Sandra Östman. Hon har också märkt att den påverkar elevernas koncentrationsförmåga och därmed undervisningen: "Jag får växla oftare mellan att prata och ge en uppgift."

Planering och tydliga mål är grunden för god undervisning, men det måste vara roligt och motiverande på vägen för att eleverna ska orka med, tycker Sandra. Hon brukar lägga 80 procent av sin kraft på relationer och 20 procent på undervisningen.

– Utan relationerna kan man inte undervisa.

Det är viktigt för henne att försöka nå fram till ungdomarna oavsett deras dagsform.

– Det kan ha hänt något hemma, en pojk- eller flickvän har gjort slut, eller så är det ett husdjur som har dött.

Läraren har tidigare undervisat låg- och mellanstadieelever, men fattade tycke för högstadieundervisning.

– Det sker så mycket hela tiden, varje dag är olik den andra. Man ska leda dem in i vuxenlivet men de är fortfarande så unga att de behöver kramar och omtanke.

undefined
Håkan Jansson till vänster i bild var kollega till Sandra Östman även på Stallarholmsskolan. "Glad, positiv och engagerad" är ord han använder för att beskriva henne. Michael Nilsson till höger instämmer. "Och arbetet med ottologin gör hon riktigt bra. Hon brinner verkligen för den", säger han. Ottologin är en bok som eleverna skriver tillsammans. Ett år var temat superhjältar, och det är den boken som kikar fram i bilden.

Sandra Östman drar sig inte för att gå fram till grupper eller ensamma elever på raster för att småprata.

– Det är ett väldigt roligt sätt att lära känna dem, och ibland kan jag försöka hitta något intresse de har som kan användas i undervisningen.

Ett sådant initiativ fungerade väl för en klass som inte tyckte att skolan var så rolig. Eleverna var bra på många språk och blandade svenska ord med ord på arabiska och litauiska.

– Den här sociolekten måste vi fånga upp, tänkte jag. Så vi läste en bok som var skriven på "rinkebysvenska".

undefined
"Jag läste Yani högt i klassrummet. Jag är jättedålig på de här uttrycken men gjorde mitt bästa". Sandra Östman bjöd in författaren Nora Khalil som skrivit boken Rinkebysvenska. Läraren såg även till att starta brevväxling med eleverna på skolan där boken utspelar sig. "Det var väldigt roligt och vi öppnade ögonen för att alla är lika viktiga oavsett var man kommer ifrån", säger hon.

På Mariefreds skola jobbar kollegorna för integration med olika delar av världen men också olika delar av kommunen.

– Vi försöker få ihop elever från Stallarholmen och Mariefred så att det inte blir ett vi och dem.

Tillsammans med fem kollegor ska Sandra agera förstelärare i höst.

– Vi ska jobba med rättvis och likvärdig samsyn på bedömning, vi sitter med det nu och det är jättespännande.

Det är en stor sorg för Sandra att inte få vara mentor det gångna läsåret.

– Senaste gången jag släppte iväg en nia jag hade haft sedan sjuan sprutade tårarna. Det ska bli så kul att få en mentorsklass nu.

undefined
Lärarna på Mariefreds skola laddar upp för terminsstarten den 21 augusti. Det är ovanligt tyst och stilla på skolgården.
Rinkebysvenska

Rinkebysvenska är ett paraplybegrepp för den sociolekt som talas i förorter och andra invandrartäta områden. Andra ord som används är förortssvenska, ortensvenska, rosengårdssvenska och miljonsvenska.

Karta: Mariefreds skola
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!