Svenskläraren Sandra Östman undervisar årskurserna sju till nio på Mariefreds skola där hon har jobbat sedan 2018. Högstadieeleverna har nu, via sina nomineringar sett till att Sandra blev årets lärare.
– Jag har blivit nominerad flera år i rad men har inte reflekterat över att det kan gå ett steg längre.
Nominerade kandidater får inte se hur deras elevers motivering ser ut, men nu när Sandra vann utmärkelsen fick hon se lovorden i ett mejl.
– Jag blev så chockad, tårarna bara sprutade, säger läraren.
Det här måste vi fira, sa Sandras vänner och bjöd på middag.
– Vi åt gott och skålade med lite bubbel.
Kollegor har grattat och kramat Sandra, och många har kommenterat på och återpublicerat utmärkelsen på sociala medier.
– Det är liksom överväldigande, för jag är inte bra på att ta uppmärksamhet, säger läraren som blir röd i ansiktet när hon tänker på alla gratulationer hon har fått.
I oktober ska Södermanlands bästa lärare utses och då är svenskläraren nominerad per automatik.
– Jag läser ofta om andra som har vunnit och tänker: Gud, det finns så många fantastiska lärare.
Tidigare har Sandra Östman jobbat i Upplands-Väsby, Solna och Stallarholmen. Hon har varit lärare sedan 2010 och har sett en stor skillnad i teknikens roll i ungas liv. Elever har generellt svårt att koncentrera sig lika långa stunder som tidigare. Läraren har blandade känslor kring förändringen.
– Det kan hända mycket och det finns många sätt att lägga upp en lektion på. Samtidigt är det ledsamt, för eleverna kommer behöva längre uthållighet i framtiden.
Planering och tydliga mål är grunden för god undervisning, men det måste vara roligt och motiverande på vägen för att eleverna ska orka med, tycker Sandra. Hon brukar lägga 80 procent av sin kraft på relationer och 20 procent på undervisningen.
– Utan relationerna kan man inte undervisa.
Det är viktigt för henne att försöka nå fram till ungdomarna oavsett deras dagsform.
– Det kan ha hänt något hemma, en pojk- eller flickvän har gjort slut, eller så är det ett husdjur som har dött.
Läraren har tidigare undervisat låg- och mellanstadieelever, men fattade tycke för högstadieundervisning.
– Det sker så mycket hela tiden, varje dag är olik den andra. Man ska leda dem in i vuxenlivet men de är fortfarande så unga att de behöver kramar och omtanke.
Sandra Östman drar sig inte för att gå fram till grupper eller ensamma elever på raster för att småprata.
– Det är ett väldigt roligt sätt att lära känna dem, och ibland kan jag försöka hitta något intresse de har som kan användas i undervisningen.
Ett sådant initiativ fungerade väl för en klass som inte tyckte att skolan var så rolig. Eleverna var bra på många språk och blandade svenska ord med ord på arabiska och litauiska.
– Den här sociolekten måste vi fånga upp, tänkte jag. Så vi läste en bok som var skriven på "rinkebysvenska".
På Mariefreds skola jobbar kollegorna för integration med olika delar av världen men också olika delar av kommunen.
– Vi försöker få ihop elever från Stallarholmen och Mariefred så att det inte blir ett vi och dem.
Tillsammans med fem kollegor ska Sandra agera förstelärare i höst.
– Vi ska jobba med rättvis och likvärdig samsyn på bedömning, vi sitter med det nu och det är jättespännande.
Det är en stor sorg för Sandra att inte få vara mentor det gångna läsåret.
– Senaste gången jag släppte iväg en nia jag hade haft sedan sjuan sprutade tårarna. Det ska bli så kul att få en mentorsklass nu.