Projektet BBGreen kretsar kring en toppmodern färja som byggs i ett varv i Lettland. Färjan som delvis drivs med eldrift går högt i vattnet och orsakar på så vis mindre svallvågor.
Nu planerar det svenska företaget Green city ferries att testa prototypen mellan Stockholm och Mariefred. Green city ferries vd Hans Thornell, blir förvånad över att nyheten har läckt.
– Jo, det stämmer. Jag har begärt dispens hos länsstyrelsen för att få köra lite fortare än de 12 knop som är hastighetsbegränsningen. Men vi tittar i första hand på sträckan Ekerö–Stockholm, säger han.
Han berättar att när dispensen lämnades in till länsstyrelsen i Stockholm kom Hans Thornell att tänka på Mariefred.
– Mariefred var inte med i grundplanen men vi tittade lite på Mariefred. Där är mest försenade tåg och tråkigheter så varför inte ta med Mariefred i det här, säger Hans Thornell.
Prototypfartyget, som kan ta 70 resenärer, går i cirka 30 knop och kommer att testas både mellan Ekerö och Stockholm samt mellan Mariefred och Stockholm.
Green city ferries kör redan persontrafik mellan Riddarholmen och Solna Strand med båten Movitz, som är helt eldriven. Företaget har som affärsidé att utveckla en miljöeffektiv pendeltrafik i Stockholmsområdet. Förhoppning är att i framtiden få köra pendeltrafik på de nya teststräckorna Stockholm–Ekerö och Stockholm–Mariefred.
– Vi vet inte hur stort intresset är i Mariefred. Finns det intresse så kanske man ska bilda en trafikantförening och diskutera hur det här skulle kunna gå till i fortsättningen.
Det nya prototypfartyget kommer att testas på fler håll i Europa då projektet lever på EU-pengar.
– Vi provkör med prototypbåten och mäter vågor och grejor men den ska inte gå i trafik. Om SL sedan gör en upphandling så kan man fråga sig varför man kör i 12 knop i stället för 30.
Vinner Green city ferries en upphandling att köra pendeltrafik kommer fler fartyg att byggas. Den moderna drivtekniken med batteri och eldrift i kombination med dieseldrift kompletteras med en annan spjutspetsteknik.
– Det finns ett hålrum under fartyget och där blåses det in luft med en fläkt så att det blir ett tryck som lyfter upp båten. Det minskar friktionen mot vattnet vilket också minskar vågbildning. Vår idé är att utveckla kollektivtrafiken på ett miljövänligt sätt i Stockholm. Det går att köra både fort och miljövänligt men det behövs politiskt mod. Det krävs lite för att satsa på ny teknik, säger Hans Thornell.