"Spelaren ska fyllas med Ängest"

Simon Karlssons köksbord och klÀdkammare fungerar som verkstad. Timme efter timme viker han pappersfigurer som i en snar framtid ska bli ett dataspel om svart sorg och djup tragedi.

Foto:

Mariefred2015-03-10 17:00

– Nej, nej , nej, det blir aldrig klart. Ibland Ă€r jag sĂ„ trött pĂ„ det att det Ă€r sjukt, sĂ€ger Simon Karlsson, och ler Ă„t tanken pĂ„ sin egen livssituation.

PÄ ett sÀtt Àr han nÄgot av en fÄnge i sitt eget hem pÄ Herr Stens vÀg i Mariefred. Det Àr dÀr han arbetar med projektet som föddes i hans eget huvud. "A song for Viggo" Àr ett dataspel i peka och klicka-stil som han sjÀlv leder utvecklingen av. Med pÄ tÄget finns ett litet team av manusförfattare, grafiker och ljudtekniker som arbetar med att göra spelet till en kommersiell produkt.

"A song for Viggo" Àr inte ett spel av traditionell typ som "Super Mario bros" eller "GTA". Simon Karlssons spel innehÄller inte grafik utan Àr uppbyggt med Stop motion-teknik. Med hjÀlp av pappersfigurer och pappersrekvisita levandegörs figurer och scener som spelet utspelar sig i. Det fungerar pÄ samma vis som animerade filmer med lerfigurer.

Men i ett spel Àr ÄskÄdaren inte passiv som vid en film. Spelaren styr figurerna vilket tvingar Simon Karlsson att skapa alternativ för alla vÀgar spelaren kan gÄ, samt redogöra för utgÄngen av alla val spelaren kan göra.

– Bara den stadsscen som jag hĂ„ller pĂ„ med nu har tagit tre veckor att göra och omfattar cirka 12 000 kamerabilder. Man fĂ„r ju psykbryt pĂ„ det, sĂ€ger han.

Simon Karlsson vÀxte upp under Ättabitars-perioden dÄ Nintendos mest berömda spelkonsol var störst. SjÀlv köpte han sin storebrors speldator, en Amiga 500, för guldtior som han hade samlat i spargrisen.

– Det var kanske lite girigt av brorsan men det var Ă€ndĂ„ bra för mig som fick uppleva en massa roliga spel.

I vuxen Älder gick han en utbildning i speldesign i Stockholm. Förra Äret vÀxte idén om "A song for Viggo" fram. Simon Karlsson ville inte anvÀnda sina kunskaper till att göra ytterligare ett spel i mÀngden dÀr man skjuter ihjÀl fiender och samlar lÄtsasguld. "A song for Viggo" ska pÄverka spelaren pÄ djupet.

– Spelet handlar om en förĂ€lder som kör över och dödar sitt eget barn av misstag. Det tar upp Ă€mnen som sorg och depression, hur man i vardagen hanterar en tragedi. Att spela det ska inte vara kul, mĂ„let Ă€r att fylla spelaren med Ă„ngest.

Varför det?

– För att skapa medvetenhet över hur jĂ€vligt livet kan vara. Att exponera sig för Ă„ngest och rĂ€dslor kan vara ett sĂ€tt att dĂ€mpa riktig Ă„ngest. Jag vill att folk som mĂ„r dĂ„ligt ska kĂ€nna att de inte Ă€r ensamma.

HĂ€r kan du se Simon Karlssons presentation av spelet.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!
LĂ€s mer om