Upprörd stämning när Mälartåg avgick före tidtabell

Inställda och försenade tåg har varit ett störningsmoment för många pendlare under vintern. Gustaf Ryding, 56, drabbades av raka motsatsen när han missade tåget som avgick för tidigt från Läggesta.

Gustaf Rydberg, 56, är trött på Mälartåg. Tåget som han skulle ha åkt med, som skulle ha lämnat Läggesta station klockan 14.27, avgick för tidigt.

Gustaf Rydberg, 56, är trött på Mälartåg. Tåget som han skulle ha åkt med, som skulle ha lämnat Läggesta station klockan 14.27, avgick för tidigt.

Foto: Ekuriren/montage

Mariefred2024-02-04 07:55

– Tricket med avgångstider är att de ska hållas, säger Gustaf Ryding.

Torsdagen den 25 januari skulle han åka med tåget mot Stockholm med avgångstid klockan 14.27 från Läggesta.

Enligt trafikinformationen avgick tåget en minut för tidtabellen, men Gustaf säger att dörrarna hade låsts ungefär två minuter innan det.

– Det var en tjej som sprang före mig som inte heller hann med. Det är klart att den mänskliga faktorn gör att dörrarna kanske ibland kan stängas någon halv minut för tidigt. Men de hade redan låst två minuter före tåget började rulla iväg.

Tidningen har bara den senaste månaden rapporterat om flera incidenter då tåg ställts in av olika anledningar, eller drabbats av timlånga förseningar.

undefined
Tåget som Gustaf Ryding skulle ha åkt med, som skulle ha lämnat Läggesta station klockan 14.27, avgick för tidigt.

Om ett tåg är försenat eller om avgången är inställd kan man som passagerare bli kompenserad. Detta gäller dock inte när det handlar om för tidiga avgångar, fick Gustaf Ryding erfara.

– Eftersom händelsen inte gällde en försening så kunde inte kundtjänsten lägga in ett ärende och ingen passagerare kan bli kompenserad.

Den som reser med Mälartåg med en biljett från Sörmlandstrafiken måste vända sig till Sörmlandstrafiken för att ansöka om förseningsersättning. Den som istället reser med Movingobiljett eller enkeltbiljett från SJ får istället vända sig till SJ:s kundservice.

– När man ringer till kundtjänsten så får man prata med en person som inte har några befogenheter, som varken kan koppla mig vidare till en chef eller tala med en chef medan jag är kvar i samtalet. När man väl blir uppringd kommer man ju inte stå kvar på stationen. Det är kroniskt fel i hur man tar hand om folk. Tänk dig om du skulle stå på en flygplats och ditt flyg avgick för tidigt, så blir du uppmanad att sitta kvar och vänta tills någon ringer upp dig. Det är ologiskt.

Gustaf Ryding fortsätter:

– Det är förjävligt att det gick för tidigt, och det är en sak. Men det är ju ett större problem. Det finns ett mönster att man inte kan leverera tågtrafik.

undefined
De största händelserna som försenade trafiken berodde på spår- och växelfel, som orsakades av snö och is, berättar Katarina Myrberg, pressansvarig på Mälardalstrafik.

Katarina Myrberg är pressansvarig på Mälardalstrafik, som är det regionala bolag som står bakom Mälartåg. Det är MTR som har i uppdrag att köra trafiken åt Mälartåg.

Hon berättar att det enligt MTR är väldigt ovanligt att ett tåg avgår för tidigt. I de fall det sker kan det bero på en miss i kommunikationen mellan tågklarerare från Trafikverket, som ger klartecken att köra, och lokförare.

– Enligt vår kundservicechef är det första gången sedan Mälartåg kundservice etablerades för två år sedan som en resenär har hört av sig rörande förseningsersättning då tåget gått för tidigt, skriver Katarina Myrberg i ett mejlsvar till tidningen.

undefined
Katarina Myrberg är pressansvarig på Mälardalstrafik. Hon säger att tågtrafiken i hela Sverige har haft problem med punktligheten den senaste tiden.

Vidare svarar hon att de som reser på linjen Örebro-Eskilstuna-Stockholm-Uppsala omfattas av Tågpassagerarförordningen i EU:s lagstiftning. Men i denna saknas det rättsligt stöd för kompensation till resenärer ifall ett tåg avgått för tidigt.

– Men i det fall ett sådant ärende skulle inkomma så hanterar vi det på bästa sätt, men det förutsätter ju till en början att resenären har en biljett till avgången.

Vad gör ni för att motverka och preventera för tidiga och för sena avgångar? 

– Vi har alltid ett fokus på att vara i tid både vid ankomst och avgång. Det lyckas inte alltid och att det blir förseningar kan bero på ett flertal olika orsaker. Det kan vara problem med järnvägsinfrastrukturen som uppstått längs vägen, att det blivit problem med fordonet i vinterkylan, spårspring, med mera. När det gäller fel kopplat till infrastrukturen försöker MTR återkoppla vad de upplever längs vägen till Trafikverket, som äger infrastrukturen som vi kör på.

Vad vill ni säga till resenärer som upplever en frustration kring tågtiderna?

– Vi beklagar hur trafiken fungerat den senaste tiden. Tågtrafiken i hela Sverige har haft stora problem med punktligheten senaste tiden, så även Mälartåg. Trafikverkets statistik visar att persontågstrafiken i Sverige i december uppvisade den lägsta punktligheten på hela året.

– Generellt sett har punktligheten fortsatt varit mycket låg i januari. Även december präglades av vinterväder med ihållande kyla och kraftiga snöfall, vilket krävde insatser som snöröjning och avisning. De största händelserna som försenade trafiken berodde uteslutande på spår-och växelfel, som orsakades av snö och is. Linjen Örebro-Eskilstuna-Stockholm-Uppsala är mycket känslig för störningar, då den har långa sträckor där det är enkelspår och tåg inte kan mötas.

Karta: Läggesta station
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!