För två år sedan gjorde sig Eva-Marie Schelin av med hushållets tv, eftersom hennes make på grund av en sjukdom inte längre kunde titta på den. Själv brukade hon bara titta på nyheter, men kände då att det behovet kunde tillgodoses genom att läsa tidningar och nyhetssajter.
– Många tycker kanske att det låter vrickat att inte ha någon tv. Men den hade inte varit igång på flera veckor och då sa jag "ska vi inte göra oss av med den?", berättar Eva-Marie Schelin.
Sagt och gjort. På en bänk i vardagsrummet hemma i lägenheten i Mariefred står en stereoanläggning på den plats som annars varit självklar för en tv, och en gullranka sträcker ut sina armar över väggen.
Eva-Marie Schelin sa upp tv-innehavet – men då tog det som hon beskriver som en terror vid. Radiotjänst ringde gång på gång för att förhöra sig om det verkligen inte fanns någon hushållet. Enligt Eva-Marie Schelin ringde kontrollanterna så ofta som tre gånger i veckan, ibland flera gånger samma dag. I perioder som hon kallar "semester från Radiotjänst" har det bara ringt var tredje vecka, skriver hon i sin anmälan till Justitieombudsmannen, JO.
– Efter JO-anmälan så var jag med i ett radioprogram och sedan dess har det varit lugnare. Men det var bedrövligt ett tag, säger hon.
Flera gånger har Eva-Marie Schelin bett Radiotjänst stryka henne från listan, men hon har fått svaret att det inte går. Charlotta Elenius, chef för avgiftskontrollen, förklarar:
– Vi kontaktar alla som inte finns med i vårt register över betalande. Vi har inget register över icke-betalande.
Radiotjänst utför avgiftskontroll genom telefonsamtal till eller hembesök hos de personer som av någon anledning inte betalar tv-avgift. Charlotta Elenius berättar att telefonkampanjer görs utifrån olika kriterier.
– Det kan vara utifrån geografiskt område, åldersgrupp, om man bytt folkbokföringsadress eller om man köpt ny tv. Men jag är jättefundersam till frekvensen som du nämner, så ofta ska man inte bli kontaktad. Men det är ingenting jag kan gå tillbaka och kolla för det är inga uppgifter som sparas, säger hon.
Efter att ha tagit emot Eva-Marie Schelins anmälan har JO vänt sig till Radiotjänst, som har till mitten av november på sig att ge sin syn på saken. Bland annat vill JO veta i vilken omfattning kontrollerna per telefon sker, hur urvalet görs och om det är någon skillnad i kontrollens frekvens för de hushåll som tidigare har betalat avgiften, jämfört med de som aldrig har gjort det.
– Jag vet att vi inte är ensamma i den här sitsen. Det finns många andra som aldrig kommer att skaffa en tv, säger Eva-Marie Schelin som hoppas att hennes anmälan ska leda fram till en förändring i Radiotjänsts rutiner.