18-åringen i en Porsche 718 Cayman GT4 RS tävlar denna säsong i Porsche sprint challenge och ingår i teamet Stenhaga Motorsport från Vara.
– Teamet jobbar hårt, inte minst med inställningarna på bilen.
Men viss talang måste du väl ha?
– Ja, jag antar det.
Ni kanske hört talas om Porsche Carrera cup som fått extra draghjälp av prins Carl Philip.
Parallellt med den cupen körs Porsche sprint challenge, som i sin tur är indelad i två discipliner som båda startar samtidigt.
– GT3 är lite snabbare än GT4 där jag kör, berättar Theo Jernberg.
– Rent tekniskt kan jag inte utmana bilarna i GT3. Det ska skilja någon sekund per varv.
En vinnare i respektive disciplin utses dock i varje race, varför Theo kunnat plocka hem 25 poäng vid nio tillfällen.
Det gör att han toppar tabellen överlägset.
I och med de två vinsterna nyligen i norska Rudskogen säkrades totalsegern.
– Det här trodde jag inte inför säsongen, sa en både glad, lättad och lite förvånad mästare till cupens egen hemsida, sprintchallenge.se.
Totalt slutade han åtta i det andra heatet (av två) i Norge men sina närmaste konkurrenter i GT4, Krister Andero och Emma Wigroth, distanserade han rejält.
– Det känns jätteroligt att ha säkrat segern i cupen, jag leder med 70 poäng och som mest kan man plocka 54 under en tävlingshelg, säger tonåringen.
Berätta lite om din bakgrund!
– Bilar har alltid varit ett intresse. Min pappa Melkers också. För fem år sedan fastnade han för racing efter att ha tittat på en Porschetävling. Han och en kompis köpte en gammal Saab som vi tävlat med i långlopp. Framför allt i Sverige och på Mantorp. Man kör i totalt sex timmar men är flera förare som byts av.
Du har väl körkort ...
– Jo, jag tog det i fjol. Tidigare hade jag licens för att kunna tävla. Förra året åkte jag NXT Gen Cup där alla rattar elektriska Mini Coopers och därmed har likvärdiga förutsättningar. En gång körde vi i Tyskland inför minst 50 000 åskådade ... Totalt sett gick det okej, men jag vann inte.
Theo fick dock kontakt och kontrakt med Stenhaga Motorsport och kunde därmed ta klivet in i Porsche-cirkusen.
Premiären ägde rum på Anderstorp i Småland. Där bärgades en första- och en andraplats – årets enda "plump" i protokollet.
– Det var mitt eget att jag inte vann. Jag fick en dålig start. Så andraplaceringen var jag ändå väldigt nöjd med.
Just på Anderstorp nådde Theo Jernberg hastigheter som 260–270 kilometer/timmen, säsongsbästa.
– Annars är det kurvorna som känns mest när det går undan.
Är du rädd eller nervös inför tävlingarna?
– Aldrig rädd, men ofta nervös. Det är svårt att äta när jag ska köra race. När man väl startat går det dock över. Då är fokus på banan och på konkurrenterna, svarar Theo som varit förskonad från allvarliga tillbud.
– På banan handlar det mycket om adrenalin. Efteråt känns det superkul. Många gläds med mig när det gått bra.
Hur ser du på avslutningen i Mantorp nästa helg med totalsegern bärgad?
– Det blir säkert kul och mycket folk. Prins Carl Philip ska vara med i Porsche Carrera cup. Kanske kommer kungen dit också, honom sprang jag förbi i en depå en gång.
Är det bra för sporten att kungahuset är representerat?
– Det tror jag, intresset höjs och prinsen drar extra publik till arenorna.
Vad gör du nästa år?
– Det är inte helt bestämt och inget jag får tala om förrän sista racet är kört.
I juni tog han studenten på Thomasgymnasiet och när Theo inte ägnar sig åt bilar eller träning jobbar han extra på Circle K i hemstaden.