Det som ska anläggas är två cirkulationsplatser, rondeller i folkmun, och en trevägskorsning.
Den totala kostnaden ligger preliminärt på 30–45 miljoner kronor, och Strängnäs kommun hoppas kunna komma undan med 8–15 miljoner.
Förra veckan beslutade kommunstyrelsen föreslå kommunfullmäktige att godkänna genomförandeavtalet.
– Sedan har Trafikverket sagt att man under 2023 ska projektera och upphandla, för att nästa år producera. Byggtiden ligger på sex månader, säger Anders Jonsson.
– Jag vet inte i vilken ordning saker och ting ska byggas, men oavsett lär det bli mycket störningar, tillägger han.
Hur ska det gå på sommaren när det är sånt tryck i Mariefred?
– Ja, man får ju hoppas att bygget genomförs dels på våren, dels på hösten.
I maj 2022 skrev tidningen om vad som var på gång. Då talades om ytterligare en cirkulationsplats, vid Solvändan där ortens enda trafikljus är placerat.
– Stället finns kvar i planen, men inte i det kommande projektet, säger Anders Jonsson.
Av vilken anledning har den fallit bort?
– Det är inte lika mycket trafik där som närmare centrum.
Cirka 8 500 fordon åker i snitt väg 223 som leder fram till Mariefred från Läggestahållet. Norrut tar väg 980 vid och där landar motsvarande siffra på 2 100–5 500 fordon.
"Genomfartstrafiken kräver god framkomlighet samtidigt som den lokala trafiken kräver en säker och trygg miljö med lägre hastigheter och säkra vägkorsningar", står att läsa i avtalet.
Nedanför golfbanan byggs en trevägskorsning, som ska leda in trafik till det nya bostadsområdet Gripsholms backar.
Rondellerna anläggs dels vid Storgatan, dels vid Kärnbogatan.
– Vid Kärnbogatan hamnar rondellen något längre norrut än nuvarande korsning, säger Anders Jonsson.
Cirkulationsplatserna ska bland annat underlätta tillvaron för de som åker till och från Gripsholmsskolan.
– Man räknar med att det blir lugnare när vi byggt rondeller, säger Anders Jonsson.
Hur blir det med busshållplatserna ovanför skolan?
– Den som ligger på skolsidan blir kvar, den på motsatt sida måste flyttas på grund av infarten mot Gripsholms backar.
Att kommunen kan komma undan med en kostnad på 8–15 miljoner beror på att Trafikverket finansierar halva summan och att vissa delar täcks upp av exploateringsavtal med aktörer som drar nytta av föreslagna åtgärder.