– Jag stod där med hjärtat i halsgropen flera gånger, situationen var kaotisk, säger Sanna Granbeck.
Under trafikantveckan mellan 16 och 22 september fanns hon och flera polisvolontärer utplacerade på morgonen vid olika skolor där man visste om att problem brukar förekomma.
Den mest kaotiska platsen fanns i Mariefred, dit gruppen därför begav sig två gånger om.
– Den värsta tidpunkten där var mellan 08.00 och 08.30, säger Sanna Granbeck som fick rycka in och dirigera trafiken.
Det stora problemet, enligt henne, är de köer som bildas på vägen mellan väg 223 och parkeringen snett framför slottet dit bilburna föräldrar styr kosan för att släppa av barn.
Eftersom det finns grindstolpar på ett ställe kan två fordon inte mötas.
– En propp bildas och därför uppstår det en svans ute på landsvägen, berättar Sanna Granbeck som också såg cyklister passera på gång- och cykelbanan mellan bilarna vilket gjorde helhetsbilden ännu rörigare.
– Det blir kaotiskt igen när föräldrarna ska ut från området. Grusvägen längre österut och närmast skolan får i stort sett bara användas av personal, tillägger hon.
Sanna Granbeck låter uppriktigt skakad.
– Jag målade upp hemska scenarion framför mig. Trafikverket borde verkligen sänka hastigheten till 30 kilometer i timmen på väg 223, åtminstone så länge som skoldagarna pågår. Men de verkar inte tycka att situationen är så allvarlig.
Enligt handlingar från sommaren 2018 överklagade Trafikverket då ett beslut från Strängnäs kommun om att reducera hastigheten på länsväg 223 från 50 till 30 km/tim. Motiveringen löd bland annat: "Vägsträckan är särskilt viktig för dagliga personresor och kollektivtrafik. Det finns inga förhållanden på platsen som är dolda eller kan missbedömas."
Nina Lidfors är rektor på skolan och mycket orolig även hon:
– När verksamheten startades 2009 hade vi 40 elever. Nu är det 600 barn och ungdomar på skolan, så klart växer trafikproblemen då. Att ingenting händer övergår mitt förstånd.
– Hur mycket större har inte Mariefred blivit under den här tiden, fyller Sanna Granbeck i.
Ulf Jonströmer, Gripsholmsskolans styrelseordförande som berättar att 1 600 barn står i kö för att få börja där, gläds åt att ordningsmakten tagit tag i situationen:
– Polisen som var här verkade chockad, och det ser jag som någonting positivt.
Tidningen möter även Annika Grundberg och Sara Grimlund från den trafikgrupp som utgörs av föräldrar till barn på den aktuella skolan.
– Jag får en klump i magen dagligen, det är kaos och jag vet att om inget görs kommer det att hända en allvarlig olycka här. Problem har varit kända sedan 2012, säger ordföranden Annika Grundberg som bjudits in till nästa möte med trafiksäkerhetsgruppen i Strängnäs kommun.
Hon både har och har haft barn på Gripsholmsskolan.
– Jag slår huvudet i väggen. Ingen tar problemen på allvar, vi bollas fram och tillbaka, säger Annika Grundberg.
– Det är tur att vi har engagerade föräldrar, som orkar hålla kampen vid liv. Vi känner en stor oro här varje morgon, summerar Juho Friberg, biträdande rektor.
Under trafikantveckan besökte Sanna Granbeck och hennes volontärer flera andra platser med välkända "proppar" morgontid – Campus, Karlavagnen på Sundbyvägen samt Finningeskolan.
– Det gick bra. Folk brukar i regel sköta sig bra när de ser polisen, säger Sanna Granbeck.