Trafikutredare: "Vore bra med en cirkulationsplats"

Under det andra besöket av två vid Gripsholmsskolan fick polisen sällskap av representanter för Strängnäs kommun. "Mitt förslag är att förbjuda vänstersväng från området och i stället låta bygga en cirkulationsplats där Storgatan börjar", säger trafikutredaren Maria Kautto.

Maria Kautto, trafikutredare på Strängnäs kommun, gillade inte vad hon såg vid Gripsholmsskolan och hennes vision är att det byggs en rondell där Storgatan och Stallarholmsvägen möts.

Maria Kautto, trafikutredare på Strängnäs kommun, gillade inte vad hon såg vid Gripsholmsskolan och hennes vision är att det byggs en rondell där Storgatan och Stallarholmsvägen möts.

Foto: Lars Kilström/arkivbild

Mariefred2020-10-02 07:07

Hon och stadsvärden Björn Siljeström tog rygg på Sanna Granbeck och hennes volontärer. Detta för att skaffa sig en bild av hur det kan se ut när föräldrar ska släppa av barn vid friskolan vid Mälaren med sina cirka 600 elever, från förskoleklasser upp till årskurs nio.

– Jag håller med om att det var snudd på kaos, tydligen hade det varit ännu rörigare några dagar tidigare, säger Maria Kautto.

– Tyvärr ser det ofta ut så här kring skolor på morgonen, fortsätter hon.

Maria Kautto började sin tjänst i vintras men är införstådd med att Strängnäs kommun 2018 fick avslag på en hastighetsbegränsning till 30 km/tim i Mariefred.

– Vi har ju ingen rådighet över väg 223 och vägen ner mot slottsparkeringen tillhör Fastighetsverket, konstaterar Maria Kautto.

I framtiden skulle hon gärna se att de som lämnat av sina barn och åter ska upp på väg 223 förbjuds att svänga åt vänster. I stället ser hon en cirkulationsplats vid Storgatan cirka 50 meter österut som en möjlig lösning.

Den 8 oktober har trafiksäkerhetsrådet i Strängnäs sitt nästa möte. Då ska både Sanna Granbeck och Maria Kautto medverka.

Men den verkliga maktfaktorn i detta ärende är varken kommunen eller polisen utan Trafikverket.

– Jag har kontaktat dem via mejl och påtalat problemen, säger Maria Kautto.

Erik Johansson är åtgärdsplanerare på Trafikverket region öst.

– Vi är medvetna om väg 223 har ett högt trafikflöde, där man kan behöva se över säkerheten för både bilister och skyddade trafikanter, säger han.

Annars hänvisar Erik Johansson helst till projektet genomfart Mariefred–Läggesta.

– Målet är att ta fram en ny vägplan med start 2021, och att den är klar två år senare.

Kan man vidta vissa åtgärder redan nu?

– Helst ser jag att vi tar ett helhetsgrepp.

Tidningen pratade med trafikutredaren på Strängnäs kommun, som såg en cirkulationsplats nära centrala Mariefred framför sig ...

– Det låter fullt rimligt.

Vem skulle stå för det kalaset och andra investeringar?

– Här krävs det en dialog med kommunen, men troligt är att vi delar på kostnaderna när vägplanen antas.

Ytterligare en viktig komponent i sammanhanget är att det ska anläggas en tillfartsväg till Gripsholms backar, det nya bostadsområdet på golfbanan norr om väg 223.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!