I år fick Äkta vara in hela 304 nomineringar till titeln Årets matbluff 2022, vilket är nytt rekord med råge. Den tidigare toppnoteringen var 186 stycken.
– Intresset för Årets matbluff är stort. Vi har fått in rekordmånga nomineringar till årets utmärkelse, säger Björn Bernhardson, verksamhetsledare på Äkta vara.
En del av de 304 nominerade produkterna har publicerats i Äkta varas sociala medier under året och redan nu har några producenter börjat agera. Minst två produkter har nyligen slutat säljas, en har fått ändrad design och ytterligare en, som valdes ut till finalist i år, kommer enligt företaget att ändras inom kort.
– Jag tycker att det är tydligt att Årets matbluff har en effekt. Många företag lyssnar på och tar till sig av kritiken. Förutom exemplen bland årets nominerade så kan man titta bakåt. Där kan vi se att drygt hälften av de finalister som vi har haft de fyra senaste åren ändrat på sina produkter, säger Björn Bernhardson.
De fem finalisterna till att bli Årets matbluff är:
Nyckelbryggerier, Cider med smak av lingon.
I ingrediensförteckningen hittar man inte mycket lingon då den inte innehåller några lingon utan endast "naturliga aromer" av okänt ursprung.
Fazer, Willja oat for whipping.
Namnet antyder att det här är en vispbar produkt, som liksom havredryck görs av nyttig havre. Men är den verkligen "gjord av nordisk havre", som det står, när den bara innehåller en ynka procent havreextrakt.
GB glace, Big pack vanilj.
GB har bytt recept på sina klassiska Big pack, till ett med lägre klimatavtryck. Samtidigt har de tagit bort alla mjölkprodukter, som många nog förväntar sig att en glass som denna ska innehålla.
Bravo, Röd apelsin.
Namnet syftar uppenbarligen på blodapelsin och en stor del av förpackningen täcks av just denna frukt. Största ingrediensen är dock äpple. Juicen innehåller dessutom mer vanlig apelsin än blodapelsin. Exakt hur mycket, eller lite, blodapelsin det rör sig om framgår dock inte, vilket det borde göra.
Arla, Keso protein.
Keso protein "passar till en aktiv livsstil", står det på tillverkaren Arlas hemsida. Proteinhalten är dock inte så mycket att stoltsera med, då det bara är en procent mer än i Arlas vanliga Keso, 15 istället för 14 procent.
På Äkta varas hemsida kan man rösta och "vinnaren" av antipriset avslöjas den 25 januari.