I dag släppte Alliansen förslaget om betyg från årskurs fyra. En fråga som först ska utredas men på DN Debatt skriver partiledarna att det skulle vara ytterligare en pusselbit för mer kunskap i skolan.
Men på Lännaskolan är läraren Monica Aspe kritisk till förslaget. Hon är rädd för att betyg lägger för mycket fokus på elevernas eget ansvar, ett ansvar som de kanske inte kan ta på grund av sin ålder.
– Vi jobbar med formativ bedömning, det betyder att vi jobbar tillsammans. Vi pratar hela tiden om hur eleven ska utveckla sig, hur vi ska göra för att gå vidare. Jag vet inte om en siffra skulle ge mer, säger hon.
På Lännaskolan är de bara fyra elever som går i årskurs fyra. Strengnäs Tidning hör med var och en av dem. Tre av fyra säger överraskande ja till betyg. Pontus Kuismin, elva år, är inte rädd för att få ett lågt betyg.
– Då skulle jag känna att jag får jobba bättre, säger han.
Strängnäs kommunalråd Fredrik Lundgren (FP), ordförande i barn- och utbildningsnämnden, gillar betygsförslaget.
– Det är bra och ökar måluppfyllelsen och likvärdigheten i skolan. Betyg är klara och tydliga och det är viktigt för både elever och föräldrar.
Hur långt ner i åldrarna kan man ha betyg?
– Någonstans i nio- tioårsåldern. Det är en mognadsfråga men tittar man internationellt ser man att vi ligger efter många andra länder i den här frågan.
De båda lärarfacken, Lärarförbundet samt Lärarnas riksförbund, är inte helt överens kring betyg i fjärde klass. Lärarförbundet är mest tveksamma.
– Jag tror inte på betyg i årskurs fyra för jag tror inte att skolresultatet blir bättre av det. Med ett bra samarbete tillsammans med föräldrarna behövs inte betyg. Eleven ska inte vara i skolan för betygen utan som lärare klarar man av att motivera eleven ändå, säger Eva Hunter, ordförande i Lärarförbundet Strängnäs kommun.
Nicklas Keyser är kommunombud för Lärarnas riksförbund Strängnäs. Hans förbund ser fram emot kommande betygsutredning.
– Vi har inte en fast ståndpunkt, vi tycker att det ska utredas ordentligt.