I somras, efter att ha fÄtt kÀnnedom om kommunens cykelplan, tog hon tillfÀllet i akt och författade ett sÄ kallat e-förslag vilket hon sjÀlv klassar som angelÀget.
â Planen innehöll ett förslag om cykelvĂ€g frĂ„n StrĂ€ngnĂ€s till HĂ€rad, men LĂ€nna nĂ€mndes ingenstans, berĂ€ttar Carina KĂ€llkvist.
Hon ser flera fördelar med att det anlÀggs en cykelvÀg norrut frÄn MerlÀnna mot Solberga handelscentrum.
â Det handlar om en sex eller sju kilometer lĂ„ng strĂ€cka. I dag Ă€r det tydligen möjligt att via smĂ„vĂ€gar cykla in mot stan, men det tar alldeles för lĂ„ng tid och dessutom mĂ„ste du Ă€ndĂ„ upp pĂ„ riksvĂ€g 55 vid nĂ„got tillfĂ€lle.
Just 55:an hyser hon stor respekt för.
I e-förslaget skriver Carina KÀllkvist bland annat att vÀgren saknas och hastigheten Àr 80 kilometer i timmen.
â Jag vĂ€grar att ge mig ut dĂ€r med cykel och samtidigt tĂ€nker jag givetvis pĂ„ min dotters generation. NĂ€r hon blir Ă€ldre vill jag inte slĂ€ppa ut henne pĂ„ stora vĂ€gen, men att cykla fram och tillbaka till StrĂ€ngnĂ€s ska inte vara nĂ„gon match för en tonĂ„ring!
â Cykel Ă€r ju dessutom en bra motionsform, tillĂ€gger Carina KĂ€llkvist.
Under studietiden i Norrköping tog hon alltid cykeln till mataffÀren.
â SĂ„ skulle vi sĂ€kert göra hĂ€r ocksĂ„ om vi fick tillgĂ„ng till en cykelvĂ€g, konstaterar LĂ€nnabon.
Hur kommer du till jobbet?
â Jag Ă€r civilingenjör och arbetar pĂ„ kontor i Eskilstuna. TyvĂ€rr Ă€r det bil som gĂ€ller ...
â Men annars skulle en cykelvĂ€g kunna uppmuntra folk att vĂ€lja bort bilen.
Grus Àr ett underlag som Carina KÀllkvist framhÄller för att minska pÄ kostnaderna. Hon Àr Àven införstÄdd med att vissa partier, i synnerhet vid LÀnnasjön, kan vara geotekniskt svaga och att alternativa strÀckningar mÄste utredas dÀr.
â Mitt förslag Ă€r att kommunen Ă„tminstone genomför en förstudie för att utreda möjliga strĂ€ckningar, underlag och kostnader. Möjligheter till eventuell samfinansiering med Trafikverket bör behandlas, fortsĂ€tter hon.
För att kommunen skulle gÄ vidare med hennes e-förslag krÀvdes namnunderskrifter frÄn minst 30 personer.
Det blev mer Àn dubbelt sÄ mÄnga.
â Alla jag pratat med Ă€r positivt instĂ€llda. HĂ€r i LĂ€nna bor det dessutom mĂ„nga pensionĂ€rer och jag Ă€r inte sĂ€ker pĂ„ att de regelbundet Ă€r ute pĂ„ internet.
Marianne Andersson (C), ordförande i teknik- och fritidsnÀmnden, Àr sÄ klart uppdaterad om förslaget frÄn MerlÀnnahÄll.
â Vi i nĂ€mnden prioriterar cykling, ambitionen Ă€r att bygga inifrĂ„n och ut, konstaterar hon.
Det finns snarlika förslag om cykelvÀgar mellan Sanda och StrÀngnÀs respektive Malmby och Stallarholmen.
â Det sistnĂ€mnda Ă€r ganska fĂ€rskt. Vi avvaktar sĂ„ att tvĂ„ eller tre förslag kan behandlas pĂ„ samma gĂ„ng av presidiet.
â Kommunen har sedan ett Ă„r pĂ„ sig för att besluta om vi ska lĂ€gga ner eller gĂ„ vidare med frĂ„gan, sĂ€ger Marianne Andersson.
Det finns Àven en regional cykelplan.
â SĂ„ vi tittar Ă€ven i ett vidare perspektiv. DĂ„ kommer pendling och turismnĂ€ring in i bilden, berĂ€ttar Marianne Andersson.