Fredrik Törnfeldt flyttade till Merlänna ihop med sin sambo Mimoza Ibrahimi kring Kristi himmelsfärd.
Redan innan inflytt hade han hunnit komponera ihop ett förslag om cykelbana.
– Det var ungefär samtidigt som vi köpte tomten. Jag tänkte att det kunde vara bra att vara lite proaktiva, så vi skickade in en ansökan då i hopp om att de kanske skulle hinna börja på någonting innan vi ens hunnit flytta in. Det var typ ett eller två år sedan tror jag, säger Fredrik Törnfeldt.
Den gången föll e-förslaget om en cykelbana mellan Merlänna och Strängnäs kort med bara ett fåtal underskrifter under gränsen – det vill säga 30 underskrifter – för vad som behövs för att förslaget ska tas upp i kommunfullmäktige.
Men skam den som ger sig. I slutet av juni prövade Fredrik igen. Och den här gången var Lännaborna snabba med att skriva på.
– Några av våra grannar hade lagt upp förslaget i en Facebook-grupp och då fick den liksom 34 underskrifter på en gång.
Innan Fredrik Törnfeldt och Mimoza Ibrahimi flyttade till Merlänna bodde de i Södertälje. Där kunde de ta sig i princip överallt med sina elsparkcyklar.
– Då använde vi nästan aldrig bilen på somrarna. Vi åkte till och med och storhandlade på sparkcyklarna med varsin ryggsäck på ryggen. Vi kunde ta sparkcyklarna hela vägen till Nykvarn om vi så ville.
För Lännas cyklister finns inte riktigt samma möjligheter. Fredrik Törnfeldt säger att en av grannarna, som bott i Länna ända sedan barndomen, berättade för honom om hur hon som tonåring var tvungen att ta cykeln hem från Strängnäs längs riksväg 55 – och att varje tur var förenad med livsfara.
Fredrik och Mimoza har försökt cykla hela vägen in till Solberga utan att åka på 55:an, men den alternativa färdrutten är långt ifrån optimal. Paret tog sig först fram på en grusväg – som initialt fungerade helt okej som cykelväg, innan gruskornen började bytas ut mot stenar stora som tennisbollar – genom skogen biten mellan Merlänna och Norrlänna. Därefter fanns bara två val: Att cykla vidare på 55:an eller att ta en väg som delvis gick över Härads skjutfält.
– Det stod att det bara var öppet vissa tider, men vi vågade inte riktigt åka in där heller. Det om något är ju förenat med livsfara, säger Fredrik.
Det är inte första gången som ett förslag om cykelväg mellan Länna och Biskopskvarn presenteras.
Såväl politiker som andra medborgare har tidigare föreslagit införandet av cykelväg längs sträckan, dock utan framgång.
Fredrik Törnfeldt säger att det för hans del inte spelar någon roll ifall man rustar upp de vägar som redan finns för att göra dem mer tillgängliga med cykel, eller ifall man väljer att bredda vägrenen längs 55:an för att göra plats åt cyklar och fotgängare.
– Det kommer byggas mycket i det här området, och eftersom skolan här har stängt sedan några år tillbaka kommer barnen behöva ta sig in till Strängnäs. Då hade det varit bra om det fanns alternativet att cykla till skolan, i stället för att ta bussen.
Han fortsätter:
– Hela kommunen håller på att expandera. Det kan ju hända att man börjar bygga längs vägen också – från Biskopskvarn till Länna. Då vore det bra om även de kunde ansluta sig till en cykelväg. Där finns det dessutom redan folk som bor längs med vägarna, som kanske också skulle vilja kunna nyttja något annat färdmedel än bilen.