Ulrika satsar på ny design

Hon har redan gjort entreprenörsresan en gång, Ulrika Fosshagen. Men nu har hon konverterat från pärlor till kläder och lanserar en helt egen klädkollektion.

Foto:

Min design2014-08-29 10:11

Ulrikas företagsbaby, smyckesföretaget Pearls for girls, blev en framgångssaga. Så pass att investerare dök upp och ville satsa. Detta ledde till att Ulrika och hennes föräldrar så småningom kunde sälja sina delar av företaget 2011. I en intervju i Eskilstuna-Kuriren, i samband med försäljningen, hintade Ulrika om att hon hade en del nya tankar inför framtiden, men ville inte avslöja vad.

– Jag ville gå ner i varv, få lite andrum, reflektera och få tankarna att landa, för att jag skulle kunna gå vidare och ta rätt beslut, säger hon.

Till sist utkristalliserade sig det hela – hon skulle designa egna kläder. Med sig i bagaget har hon nu en mängd kunskaper och erfarenheter om hur det är att driva företag. Samt hur det är att samarbeta med aktörer i Kina.

– Jag hade redan många goda kontakter i Kina från tiden när jag bodde där och från tiden med Pearls for girls. Jag hade också lärt mig hur jag skulle navigera i kommunikationen med kineserna, exempelvis att ett ja inte alltid är ett ja, utan ett ja med omvägar.

Så den här gången är hon mer slipad och förberedd. Utmaningen är nu en annan – att kliva in i en helt ny bransch. Klädmärket heter just Ulrika Fosshagen Collection och visades upp för första gången på design- och inredningsmässan, Formex, i mitten av augusti.

– Jag var sugen på att göra något nytt och kände att det fanns ett hål att fylla i klädesbranschen, även om det finns en uppsjö av märken.

Ulrika designar för människor som "gillar det goda i livet" och har försökt skapa kläder som har ett snitt som gör att de kan bäras av de flesta, oavsett kroppsform.

– Jag hade själv svårt att hitta kläder som jag tyckte "föll snyggt" och försökte tänka efter vad det var som behövdes.

Kontakterna i Kina ledde till att hon hittade ett passande skrädderi som kunde producera hennes kollektion. Men att hitta tyger som gjorde sitt till för att få till Ulrika-stuket, var lättare sagt än gjort:

– I Peking finns det jättelika tygmarknader, där alla på marknaden har pyttesmå prover på 3x3 centimeter. Att se hur tyget faller, hur det ser ut på en större yta och hitta guldkornen är då inte det lättaste, säger hon.

Dessutom ville hon att de olika plaggen skulle kunna gå att kombinera med varandra och att man vartefter ska kunna bygga på kollektionen med nya varianter som matchar.

Under gymnasietiden och perioden "innan barnen" sydde Ulrika egna kläder och har alltid varit intresserad av design.

– Färg och form har alltid varit viktigt för mig och att få vara kreativ.

Det fick hon med pärlorna och det får hon nu med kläderna. Även den här gången är pappa Göran och mamma Anki Möller med på företagsresan och backar upp där det behövs.

– För mig som säljare blir det till att skapa nya kontakter och lära mig en ny bransch, vilket känns otroligt spännande. Det blir något helt annat än pärlor, å andra sidan kunde vi ju ingenting om det heller, när vi började, säger Göran.

Från att ha sålt en konsumentprodukt där det var snabba puckar från order till leverans till att sälja in produkter till återförsäljare ett halvår innan de ska ut i butik, det innebär nya sätt att jobba på.

– Det känns bra att det blir lite lugnare tempo med säkrare leveranser och mer kontroll på processen, nu när man jobbar ett halvår framåt, säger Ulrika och får medhåll av Göran.

I början blir det frakt med flyg, tills de vet vilken nivå de ska lägga sig på. En strategi är att hitta återförsäljare där kollektionen passar.

– Det är lite nervöst, förstås. Innan Formexmässan stod jag med en första färdig kollektion och med 70 olika plagg i sex olika färger, men med ett tomt orderblock. Men mottagandet blev över förväntan. Jag fick en hel del order – och bra order, samt en del att följa upp efteråt.

Så magkänslan hos Ulrika inför framtiden är god. Affärssinnet har hon med sig och den viktigaste saken av alla; en vetskap om att det mesta går bara man försöker.

– Allt är möjligt!

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om