Efter succéböckerna "Fatta matte", "Vägen till maxade betyg" och "Vägen till mästarminne" uppmanade förlaget Mattias Ribbing att skriva en bok om barns lärande.
Som pappa till Jonatan och Malkolm har Mattias Ribbing hunnit skaffa sig en hel del praktisk erfarenhet av hur barn bär sig åt för att lära sig nya saker.
– Oavsett hur man ser på sitt föräldraskap så är grundtesen för allt lärande baserad på förmågan att föreställa sig och fantisera. När jag memorerar är det min föreställningsförmåga jag använder mig av. Och barn lär sig genom att leka.
Barn är inte små vuxna, de kan inte som vi tänka långsiktigt och mår inte bra av att pressas in i våra scheman.
Mattias Ribbing är väl inläst på hjärnforskning och säger att de senaste rönen ger vid handen att ju mer barn får chansen att vara i fred och leka själva, desto mer utvecklas deras hjärnor.
– Vi vuxna har ofta ett komplicerat tidschema där vi ska hinna med jobb, dagishämtningar och andra aktiviteter. Men barn är inte små vuxna, de kan inte som vi tänka långsiktigt och mår inte bra av att pressas in i våra scheman. Istället behöver de fri tid för att kunna aktivera sig själva. Det finns risk för att man sliter ut sina barn om man hela tiden kör dem mellan hockeyrinken, danslektionerna och andra aktiviteter. De flesta av alla de där eviga aktiviteterna går ut på att barn ska lyda vuxnas order.
Mattias Ribbings föräldraråd nummer ett är i stället att tagga ned en smula:
– Om vi tillåter oss själva lite vila och återhämtning så får barnen det utrymme och den egentid de behöver för att leka och fantisera. För lärandet finns överallt, inte bara i skolan.
Hans största barn går nu på lågstadiet i en liten byskola i Södra Dalarna, men han framhåller att det finns mycket intressant att fånga upp i den rörelse som i USA kallas "unschooling", det villa säga att skippa skolan helt och lära sig på annat sätt.
– Självdrivet lärande är en av de senaste trenderna och faktum är att Harvarduniversitetet nu tagit fram särskilda rutiner för hur ungdomar som bedrivit "unschooling" ska kunna tas in i deras utbildningssystem. Det har visat sig att de lär sig snabbare än andra, de har kvar det driv att lära sig som inte sällan går förlorat i den vanliga skolan.
Mattias Ribbing tar sina egna studier i tyska som exempel:
– Jag läste tyska hur länge som helst, men när jag gick ut gymnasiet kunde jag ändå inte föra en enklare konversation på tyska. Ska man lära sig prata tyska är det ju det man borde öva på - och inte grammatik, säger Mattias Ribbing som menar att det finns betydligt roligare sätt att lära sig språk på.
Hans egna söner har till exempel inte sett barnprogram på svenska.
– Utom julkalendern någon gång, men de var inte särskilt intresserade. De har kollat på engelska program från första början, dör dem är engelska det naturliga tv-språket.
För mig är det viktigaste att vara tillgänglig, lyssna och låta barnen själva styra sitt lekande.
Samtidigt som Mattias Ribbing tipsar om hur man ger sina barn bra förutsättningar för att lära sig nytt understryker han att han inte vill skriva någon på näsan om hur man blir en bättre förälder.
– Jag bara pekar på möjligheterna. För mig är det viktigaste att vara tillgänglig, lyssna och låta barnen själva styra sitt lekande.
Själv hade Mattias Ribbing fyllt 28 innan han på allvar började träna upp sin föreställningsförmåga och därefter deltog i en rada minnestävlingar. Tre gånger har han blivit svensk minnesmästare och kan även titulera sig Grandmaster of Memory - en internationell stormästartitel.
I sin förra bok, "Fatta matte" tog han tillsammans med en matematiker fram de roligaste sätten att lära sig matte. Numera föreläser han på regelbunden basis för lärare och andra utbildare. Han har haft uppdrag i både Los Angeles och Chicago och var 2016 inbjuden till Harvard Business school för att dela med sig av sina färdigheter i att föreställa sig och minnas.
[fakta nr="1"]