Redan namnet på bandet är uppkäftigt – Succéorkestern Astoria. Men Eskilstunabandet med Lars Tull i spetsen gör verkligen skäl för epitetet succé, åtminstone att döma av gårkvällens guldkantade framträdande mitt i den svenska historian i Rikssalen på Gripsholms slott.
Och inte blev nostalgitrippen till 1930-talet ett dugg sämre av kvällens vokalist, Arja Saijonmaa, som majestätiskt och på sitt välbekant fina sätt tolkade ett tiotal stora hits från nämnda decennium.
Självklart fanns många av Zarah Leanders och Marlene Dietrichs slagdängor på programmet som "Yes, Sir" och "Johnny, wenn du Geburtstag hast". Dagen till ära serverade sångerskan också ett par nyöversättningar från tyskan i låtar som "En vind" och "Den jag älskar".
Det svängde rejält om solisten, som förhöll sig diplomatiskt och artistiskt till den uppgift hon hade med Astoria som perfekt kompband. Hon hade ju lätt kunnat dansa in på scenen för att anspela på fredagskvällens final i Let´s dance. Men tack för att du besparade oss detta, Arja, och visade vilken högklassig sångartist du är när du är i ditt esse som i går kväll.
Astoria har nischat sig som uttolkare av schlagers från tidigt 1900-tal. Drivet, klangen, tempot, samspelet – allt finns där. Och den äkta spelglädjen är sprittande och smittande.
De tio musikerna är proffs ända ut i fingerspetsarna. De spelar och sjunger om vartannat, allt med musikalisk dignitet. Att de håller högsta klass avslöjas hela tiden, eftersom alla agerar solister av och till.
Succéorkestern Astoria är Lars Tulls skapelse, men utan alla sina medaktörer skulle framgångarna naturligtvis utebli. Astoria har hittat sin nisch och i höst väntar bland annat konserter med Sverige främste kuplettartist Mattias Enn i Malmö och Göteborg.
En häftigare start på musiksommaren på slottet i Mariefred hade den vältaliga publiken knappast kunnat önska sig