Låg bilskatt med biogas i tanken

Möller Bil förväntar sig att försäljningen av miljöbilar ska öka nästa år då fordonsskatten på fossildrivna bilar höjs igen.

Hans Thim tankar en Audi A3 på fordonsgasmacken i Eskilstuna. – Vi har en väldig fördel i Eskilstuna av att vi har den här egenproducerade fordonsgasen, säger han.

Hans Thim tankar en Audi A3 på fordonsgasmacken i Eskilstuna. – Vi har en väldig fördel i Eskilstuna av att vi har den här egenproducerade fordonsgasen, säger han.

Foto: Joachim Sorbe

Näringsliv2019-11-22 18:24

Den som ändå vill köpa en lite billigare fossildriven bil kan spara en rejäl slant på att slå till innan årsskiftet.  

– Man får årets lägre skattesats om man köper bilen nu. Det är i princip halva skatten mot vad man får betala om man köper bilen nästa år, säger Hans Thim på Möller Bil i Eskilstuna. 

Den 1 januari höjs fordonsskatten på många populära bilmodeller. För vissa modeller innebär förändringen att skatten fördubblas. En mellanstor fossildriven personbil kan få en skatt på 10 000 kronor per år jämfört med 360 kronor per år för en miljöklassad bil som går på gas, etanol, el eller en blandning av el och bensin (hybrid).  

Det är andra gången på två år som regeringen höjer skatten eftersom den vill få ner koldioxidutsläppen från nya bilar. 

– Nästa år är det många som kommer att titta på hybrider och gasvarianter, men de bilarna är så pass mycket dyrare att de inte riktigt ligger i räckvidd för det normala hushållet. Om de vill titta på en normal personbil får man oftast lägga på mellan 30 0000 och 70 000 kronor för hybridfunktionen. Då får man väga det mot skattehöjningen på fossildrivna bilar. Ska jag köra en miljöbil trots att den är dyrare att köpa? Eller ska jag köpa en klassisk fossildriven bil och betala skatten? säger Hans Thim. 

Han är märkesansvarig för Audi på Möller Bil i Eskilstuna. 

– Vi är väldigt bra rustade för att klara omställningen. Modellprogrammet är väldigt gediget och det finns olika alternativ. Det går att beställa i stort sett alla bilar med hybriddrift.  

Hans menar att ett trumfkort för Audi är att man även kan erbjuda bilar med gasdrift. 

–  Det är mest tyska märken som har såna eftersom det är stort i Centraleuropa. Lokalt i Eskilstuna är det ett väldigt bra drivmedel. 

Eskilstunas kommunala energibolag Energi & Miljö tillverkar egen biogas och har en fordonsgasmack på Fabriksgatan 12. 

– Det är verkligen närproducerad gas vilket vi tycker är jättebra. Vi gillar den lösningen för att de bilarna är jättefina. De har en normal räckvidd och de är inte hutlöst dyra. Det är egentligen det mest miljövänliga som finns just nu. 

Möller Bil har haft bra försäljning i Mälardalen i år. 

– Det går väldigt bra för Möllergruppen i Mälardalen. Tittar man utåt i landet är det väldigt spretigt. En del har svårt att få mat på bordet och en del går det bra för. Vi ligger i en väldigt bra region för bilförsäljning även i år. Vi säljer allt från jättedyra 1,5-miljoners sportbilar med värstingmotorer till småbilar. Alla sorts kunder kommer in och köper, säger Hans Thim. 

Audi har en ren elbil i form av Audi e-tron. – Det är bra att tekniken rullar igång, säger Hans Thim.
Audi har en ren elbil i form av Audi e-tron. – Det är bra att tekniken rullar igång, säger Hans Thim.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!