Våga sticka ut på sjön – båten finns några klick bort

Boka båt i appen, lås upp med telefonen och gör dig redo att upptäcka Mälaren. Låter det digitala konceptet vågat? Johannes Jacobsson, Take a waves grundare, jämför med att hyra elsparkcyklar. "Vi vill göra båtlivet tillgängligt för alla".

Boka i appen, lås upp med mobilen, ta en Våg och upptäck Mälaren. Så lyder konceptet som lanserades förra året. "I dag leasar vi bilar, mycket finns i form av någon tjänstfunktion. Vi vill inte ens att kunderna tankar, det är bara krångligt att åka in i en hamn och trassla", säger grundaren till Take a wave, Johannes Jacobsson

Boka i appen, lås upp med mobilen, ta en Våg och upptäck Mälaren. Så lyder konceptet som lanserades förra året. "I dag leasar vi bilar, mycket finns i form av någon tjänstfunktion. Vi vill inte ens att kunderna tankar, det är bara krångligt att åka in i en hamn och trassla", säger grundaren till Take a wave, Johannes Jacobsson

Foto: Take a wave

Norra Sörmland2022-06-17 19:55

Hur vore det om man kunde slippa fasta åtaganden, gå in på en sida, boka en båt, låsa upp den med mobilen, njuta av tiden på sjön och ställa tillbaka den på samma ställe? Så resonerade Johannes Jacobsson i slutet av 2020 och grundade Take a wave. Eller om det möjligen är Våg som gäller?

– Vi brukar säga ´ta en Våg´men bokstaven å fungerar inte så bra internationellt. Det är förvånansvärt många från Tyskland, USA, och Österrike som hyr båtar. Så då blev det take a wave. Men vi kör båda, bara för att det ska bli rörigt, haha.

undefined
Båtplatserna finns i Mariefred, Strängnäs och Södertälje och under sommaren tillkommer en i Eskilstuna.

Och ordleken med take away?

– Ja, det är ju lite samma sak. I dag leasar vi bilar, mycket finns i form av någon tjänstfunktion. Vi vill inte ens att kunderna tankar, det är bara krångligt att åka in i en hamn och trassla. Vi ser i vår plattform hur mycket bensin du använt och efterdebiterar. 

2021 tillhandahöll företaget 6 båtar, i år har antalet ökat till 25. Båtplatserna finns i Mariefred, Strängnäs och Södertälje och under sommaren tillkommer en i Eskilstuna. Johannes Jacobsson konstaterar att 60 procent av kunderna är kvinnor.

– På en båtmässa är 99 procent män och alla ser ut att vara stöpta i samma form. Jag tror kvinnor tilltalas av att våra båtar är praktiska och inte skrytiga. 

För den som så önskar erbjuds utbildningar innan man ger sig i väg på sjön.

– För en ovan person tar det kanske 20 minuter att lära sig. Våra båtar är lättkörda, säger han och kommer in på säkerhetsaspekten.

– Vi har en 18-årsgräns. Om inte målsman går i god eller personen har ett förarintyg. På de större motorerna har vi infört begränsningar så våra båtar går lite långsammare än andra.

Tips och inspiration inför utflykten får kunderna av varandra.

– När en kund till exempel hittar trevliga klippor kan man ta kort, skriva en kommentar och lägga upp i systemet. När du bokar kan du se vad andra skrivit och få hjälp att hitta till Taxinge slott eller vad det nu kan vara. 

undefined
Johannes Jacobsson har inget emot att även tituleras ordvitsare. Det är ingen slump att ordet Våg konkurrerar med Take a wave som företagsnamn. "Det finns sjukt mycket kul på ordet våg. Våglängd, vågar du, våghals..."

Själv lever han som han lär och har sålt den egna båten.

– Jag körde alldeles för lite. Det gick inte att motivera att ha en båt liggande som kostar så mycket pengar. Jag tillhör också dem som bokar när vädret är bra. En perfekt båtdag sticker jag ut tidigt till en klubbholme med frun och ungarna, solar, badar och grillar. Det får jag aldrig nog av. 

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!