Finansdirektören Geir Karlsen tar nu över som tillfällig vd i lågprisflygbolaget, i väntan på att en ordinarie vd utses.

Beskedet om Bjørn Kjos avgång kom i samband med att Norwegian släppte sina kvartalssiffror, där bolaget redovisade en kraftigt försämrad vinst som ändå var något bättre än vad analytikerna hade väntat.

Att Bjørn Kjos skulle avgå snart var väntat. Men att han gör det innan det finns en ordinarie efterträdare kan skapa nya spekulationer om tillståndet i bolaget eller om ett förestående ägarbyte, säger flyganalytikern Jan Ohlsson.

Planerade att sluta

Bjørn Kjos är juristen och den tidigare stridspiloten i det norska flygvapnet som stöpte om flygandet i Norden. Under 2018 flög bolaget 37 miljoner passagerare. SAS hade 30 miljoner passagerare under räkenskapsåret 2017–18.

Bjørn Kjos har skrivit flyghistoria genom att bryta SAS monopolliknande position i Skandinavien, säger Jan Ohlsson.

Bjørn Kjos och Norwegian har gjort en brant stigning och flugit på hög höjd. Men det finns också vågdalar. Stora skulder och flygplan med tekniska problem har fått bedömare att undra över flygbolagets framtid.

Den snabba expansionen med en stor flygplansflotta har gjorts med hjälp av stora lån. Analytiker har utmålat Norwegian som finansiellt bräckligt.

Med jämna mellanrum har det kommit besked om att Norwegian är på väg att köpas upp. Tyska Lufthansa, IAG, där Iberia och British Airways ingår, liksom den irländska lågprisjätten Ryanair har nämnts som möjliga köpare.

Jag är bara en av ägarna och om de andra ägarna vill sälja Norwegian är jag inte den som säger nej, sade Bjørn Kjos i en intervju med TT i vintras.

Utöver ansträngda finanser har tekniska problem förföljt Norwegian. Batterier ombord på Boeing 787 Dreamliner fattade eld och flygplanet drabbades av flygförbud. För Norwegians passagerare blev följden långa förseningar.

Problembarn

Nästa problembarn blev Boeing 737 Max 8. I höstas störtade ett sådant plan från indonesiska Lion Air och alla 189 personer ombord omkom. I våras störtade ett plan från Ethiopian Airlines och 157 personer omkom. Nu står flygplanet på marken. Norwegian har 18 stycken Boeing 737 Max 8. Mer än vart tionde plan i Norwegians flotta står därmed på marken, något som har kostat Norwegian 400 miljoner norska kronor, motsvarande 440 svenska kronor, under årets andra kvartal.

Nu räknar Norwegian med att kunna flyga med sina Boeing 737 Max 8-plan i oktober. Återstår att se om bolaget har en ordinarie koncernchef då.