Planen Àr att rondellen, eller cirkulationsplatsen som det egentligen heter, ska stÄ klar under 2020. Notan pÄ tio miljoner kronor kommer de tvÄ vÀghÄllarna, Trafikverket och Katrineholms kommun, att dela pÄ.
â Det har varit mĂ„nga olyckor i korsningen och bĂ„de polis och rĂ€ddningstjĂ€nst har önskat en ombyggnad, sĂ€ger Johan Ekstrand som Ă€r projektledare pĂ„ Katrineholms kommuns Infrastrukturavdelning.
Ombyggnaden kommer att ske i Trafikverkets regi men Katrineholms kommun kommer att fÄ vara med och ha synpunkter och besluta om cirkulationsplatsen.
I Scaniakorset möts trafikanter pÄ vÀg 52, som Trafikverket Àr vÀghÄllare av, med trafikanter som kommer frÄn VÀrmbolsvÀgen och HögmossevÀgen, vilka Katrineholms kommun Àr vÀghÄllare av.
Senast den 23 februari var det en olycka med tvÄ bilar inblandade i Scaniakorset. Enligt rÀddningstjÀnsten berodde olyckan pÄ att en bilförare hade missat vÀjningsplikten i korsningen. Vid det tillfÀllet fördes en person till sjukhus. Scaniakorsningen och dess olyckor har lÀnge varit en följetong i lokalpressen, och pÄ Katrineholms-Kurirens Facebooksida har debatten om den olycksdrabbade korsningen varit intensiv. MÄnga har efterlyst just en rondell, eller trafikljus.
Redan nÀr det 2003 gjordes en förstudie av riksvÀg 52 pekades korsningen ut som ett problem pÄ vÀgen och att en cirkulationsplats skulle vara en lÀmplig ÄtgÀrd. Den sÄ kallade banansvÀngen byggdes och avsmalningar har gjorts pÄ OppundavÀgen. Men olyckor har fortsatt att ske vid Scaniakorset.
â Att det Ă€r klart att det blir en cirkulationsplats Ă€r jĂ€ttepositivt, sĂ€ger Johan Ekstrand.
Ombyggnaden i Trafikverkets regi Àr berÀknad att starta och bli fÀrdig under 2020.