– Vi sopar bort snön i stället för att ploga bort snön, då får vi fram asfalten. Där lägger vi på en saltlakelösning, säger Robert Karlsson, gatuingenjör på Nyköpings kommun.
Med blinkande ljus och roterande borste tar sig kommunens sopmaskin fram längs med Fruängsgatans gång- och cykelbana.
Sopsaltningsmaskinen sopar bort nysnö och sprutar ut saltlake för att förhindra återfrysning. Resultatet blir barmarksunderlag, till skillnad från den traditionella plogningen som lämnar kvar ett snölager som kan frysa och bli till spåriga isgator.
Metoden används i Nyköping och Strängnäs sedan flera år, med gott resultat.
– Vi har två stycken sopsaltningsmaskiner. Vi har en mindre maskin och en traktor, men de gör samma saker. Det är i princip huvudcykelnätet vi håller rent från snö och is, säger Robert Karlsson.
Att få barmarksförhållande för cyklister är något som uppskattas av Nyköpingsborna, menar Karlsson.
Lynn Ahlén cyklar året om till jobbet och uppskattar att cykelvägen är fri från snö och is.
– Det är fantastiskt, jag cyklar en liten längre sväng för att komma åt den här plogsaltade cykelvägen, för den är så mycket lättare att cykla på. Jag hoppas att det blir flera som cyklar, så att de blir fler vägar som blir saltade, säger Lynn Ahlén.
Hur är det att cykla på vintern, är det inte kallt?
– Det är inga problem att cykla nu. Klär man sig rätt så går det bra. Man blir varm av att cykla, man rör på sig, säger Lynn Ahlén.