De får företräde till Nyköpings resecentrum – och nu får medborgarna säga sitt

Bilpendlarna får vara beredda att gå några extra steg från parkeringen. När Nyköpings nya resecentrum står klart är det cyklister och busspendlare som har företräde i trafiken.

NYKÖPING2017-01-13 17:35

Sådan är tanken när allt står klart några år in på 2020-talet och snabbjärnvägen Ostlänken håller på att byggas.

– Kommunen har en transportstrategi där fotgängare, cyklister och kollektivtrafik prioriteras före biltrafiken, säger Ingegerd Ask, projektledare på Nyköpings kommun som håller i arbetet med den nya detaljplanen för resecentrum.

Därför planeras så kallade GC-stråk, huvudvägar för gående och cyklister från alla väderstreck, som leder rakt fram till entrén för tåg och bussar.

Under spårområdet byggs två rymliga passager, varav den centrala från Magasinsgatan får rulltrappa, hiss och vanlig trapp som leder upp på plattformen.

– Däremot blir det ingen uppgång under järnvägsbron vid Brunnsgatan, säger Ingegerd Ask.

Alldeles Intill tågentrén stannar landsbygdsbussarna, 13 dockningsplatser.

Bara ett 50-tal meter därifrån stannar stadsbussarna vid Södra Bangårdsgatan.

Och allra närmast tågentrén planeras en stor cykelparkering inomhus, ett helt hus med plats för kommersiell verksamhet.

– Här ska man kunna ta en fika, eller handla, eller kanske få cykeln servad medan man är bortrest, säger Ingegerd Ask.

Bilisterna, som i dag parkerar alldeles intill spårområdet, får däremot maka sig åt sidan till norra sidan av järnvägen. Dessutom minskas antalet p-platser från dagens 300 till cirka 200.

– Men vi har också en dialog med privata fastighetsägare och landstinget, säger hon.

För att klara trafiken och göra infarterna till resecentrum smidiga måste Brunnsgatan breddas och sänkas så att bussar kan passera under järnvägen. Samtidigt ska dagens järnvägsbro bytas ut mot en som rymmer tre järnvägsspår.

Då, någon gång efter 2020, stängs Brunnsgatan av under ett par år för all biltrafik, både norrut och söderut. Bussar, cyklister och gående kommer att passera via en provisorisk tunnel under järnvägen.

– Bilister som ska norrut får ta andra vägar, västra och östra utfarterna, säger Ingegerd Ask.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om